En kvinna sitter bland mängder av paket.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Det är absurt” – Influencern och makeupartisten Margareta Grääs om prisökningen på lyxiga adventskalendrar. Foto: Sociala medier

Hon har öppnat över 500 adventskalendrar: ”Helt galet”

Publicerad

Efterfrågan på julkalendrar för vuxna tycks vara större än någonsin i år. Samtidigt har kalendrarna med alltifrån smink till spel och verktyg blivit allt fler och dyrare. Det senaste året har priset skenat med över 40 procent.

– Jag kan inte säga annat än att det är absurt, säger influencern Margareta Grääs som recenserat över 500 kalendrar på sociala medier.

Den 1 december börjar nedräkningen till julafton, men de populäraste kalendrarna har varit slut i flera månader. I år släpptes de första redan i början av september, en månad tidigare än för bara ett par år sedan. Samtidigt tycks efterfrågan vara rekordstor i år.

Enligt prisjämförelsesajten Prisjakt har intresset tredubblats sedan 2020 och återförsäljaren Lyko som säljer många skönhetskalendrar, vittnar om samma trend.

– Vi ser bland annat att fler bevakar adventskalendrarna i år. De senaste åren har hemsidan kraschat de dagar när vi släppt det för det har varit så mycket trafik för att få köpa kalendrarna. Vi har fått införa ett kösystem precis som på rockkonserter som slussar igenom kunder för att få köpa sin kalender, säger Tom Thörnblom, kommunikationschef på Lyko.

Ser du någon risk att Lyko bidrar till en press på unga personer att ha den trendigaste, dyraste kalendern?

– Så skulle jag inte säga, vi riktar oss till de som är 20-40 år, sen får det förstås spillöver-effekter.

Kraftig prisökning

I dag får man betala i snitt drygt 800 kronor enligt Prisjakt, en ökning med i snitt 43 procent jämfört med förra året – baserat på det viktade snittpriset.

Men många av de mest populära kalendrarna kostar betydligt mycket mer än så, särskilt kalendrar med skönhetsprodukter.

– Det har alltid funnits dyra kalendrar men vi har gått från att snittpriset på en skönhetskalender kanske är tusen kronor till tretusen kronor på bara några år. Det är absurt, säger influencern och makeupartisten Margareta Grääs.

Marknadsförs av influencers

Konsumenterna lockas ofta med säljargument som att värdet på produkterna inuti uppgår till mycket mer än vad man får betala för själva kalendern.

De marknadsförs också genom influencers på sociala medier. 17-åriga Cornelia Borger fick sin första skönhetskalender som 14-åring.

– På sociala medier är det mycket ”titta den här nya kalendern är den bästa någonsin, den måste ni verkligen ha”, säger Cornelia Borger, 17 år.

– Jag har känt en press att man ska ha en dyr julkalender och sen blir det lite tävling om vem som har den bästa, säger Maja Salmi, 15 år.

Hör Margareta Grääs i videon, om varför hon har öppnat över 500 kalendrar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.