På forumet Reddit finns en mängd diskussionstrådar som behandlar lösgodis. I en Reddit-tråd, som startades för ett år sen, spekulerar användare om hur lösgodiset kunnat behålla samma kilopris de senaste 30 åren.
Siffror från Statistiska centralbyrån, SCB, visar att priset på godis ökat med 186 procent sedan år 1985, när det blev tillåtet att sälja godis i lösvikt i Sverige. Prisutvecklingen följer i stort den allmänna inflationen – fram till februari 2024.
Efter en inflationsjustering ser vi alltså att godispriset mer eller mindre stod stilla i 39 år.
Godiset 50 procent dyrare
Mellan 2020 och 2025 har lösgodispriset stigit med nästan 50 procent, och idag är snittpriset i dagligvaruhandeln 85 kronor kilot. Det enligt siffror från analysföretaget Nielsen IQ. Det är dubbelt så mycket som den allmänna prisutvecklingen under samma period.
Att godiset blir dyrare sammanfaller med rekordhöga kakaopriser, och flera personer i branschen uppger att de påverkas av ökade kostnader.
Chokladsorter bortplockade
Nyligen rapporterade flera medier att det lett till att butiker tagit bort en del chokladsorter ur sitt lösgodissortiment. I artiklarna nämns bara två lokala exempel. Men när vi kontaktar de sex stora matbutikskedjorna säger hälften att de ändrat sitt lösgodissortiment som en konsekvens av prisökningarna.
Flera producenter och leverantörer säger också att de drabbats av det stigande chokladpriset. En av dem har till och med pausat en del av chokladproduktionen.
Placering på hyllorna
Butikerna vill att vi plockar ”rätt” godis, och de placerar sorter med bra vinstmarginal i ögonhöjd. Det säger en godisproducent till Sveriges Radio.
När vi besöker de stora butikskedjorna i fyra olika städer; Stockholm, Malmö, Falun och Luleå, ser vi att det stämmer i nio av tio fall.
Ingen av de stora matbutikerna vill ställa upp på en intervju om varför just chokladbitarna med dålig marginal får en placering där inte alla ser eller når dem.
Godisbutikskedjan Gottebiten är de enda som skriver att priset avgör godisets placering – med dyr choklad längst in i butiken – ” så man inte fyller påsen med de dyra chokladbitarna som vi egentligen förlorar pengar på att sälja”.
I klippet får du höra vad Candykings ägare Cloetta säger om godisets placering.