Flygplatsen med nio liv. Ja, även om Bromma Flygplats har funnits sedan 1936 har den de senaste decennierna varit föremål för en rad olika nedläggningsdiskussioner. Redan på 1980-talets lanserades de första planerna på att stänga Bromma.
Ändå är flygplatsen kvar även om terminalbyggnaderna ekar ödsligt tomma efter det dramatiskt minskade resandet under coronapandemin.
Under förra mandatperioden kördes S/MP-regeringen över av riksdagen i frågan. De fyra borgerliga partierna och Sverigedemokraterna fattade 2016 beslut om ett tillkännagivande att utveckla Bromma flygplats och behålla den till 2038.
Sedan dess och fram till idag har S/MP-regeringen legat lågt i frågan.
Ser sin chans i pandemin
Men den kraftiga nedgången i flygtrafiken under coronapandemin innebär att regeringen nu ser chansen att för gott kunna stänga flygplatsen. Helstatliga Swedavia har dessutom i en rapport till regeringen slagit fast att det med tanke på den stora nedgången i flygtrafiken under pandemin inte är ekonomiskt försvarbart att driva Bromma vidare.
För Miljöpartiet vore en nedläggning en stor politisk seger. För Socialdemokraterna är frågan mer komplicerad. Partiet vill säkra en utbyggnad av Arlanda för att klara den trafikvolym som på sikt kan bli följden bland annat av att stänga Bromma. I sitt underlag till regeringen föreslår också Swedavia nya satsningar på Arlanda, men beskeden på denna punkt var tämligen otydliga när regeringen idag höll presskonferens.
Här lär det krävas större tydlighet om regeringen ska kunna få stöd i riksdagen för ett beslut om att avveckla Bromma. Flera oppositionspartier är starkt kritiska till det besked som gavs i dag. För regeringen räcker det dock att Centerpartiet byter fot i frågan. Då skulle man ha den majoritet i riksdagen som krävs för att ge klartecken för en stängning.
Men från Centerpartiet hörs i stället stark kritik mot dagens besked, framför allt att Bromma ska stängas innan det finns någon plan för att bygga ut Arlanda. Något definitivt besked från partiet kommer dock inte förrän regeringen utrett frågan och presenterat de konkreta förslagen.
Upp till riksdagen
Även om ett nedläggningsbeslut formellt är ett regeringsärende kommer frågan att underställas riksdagen. Bakgrunden är det tillkännagivande om fortsatt drift fram till 2038 som riksdagen fattade beslut om för några år sedan.
Men oklarheterna kring en stängning av Bromma handlar inte bara om vad som ska ske med Arlanda. En annan aspekt är beredskapsfrågan. Både ambulansflyg och brandflyg är stationerat på Bromma. Hur den beredskapen ska upprätthållas vid en nedläggning är en av de frågor som nu ska utredas.
En annan fråga är hur flygtrafiken runt om i landet påverkas av en stängning av Bromma flygplats. Regionala och lokala företrädare, även socialdemokrater, varnar för försämrade möjligheter att ta sig till och från Stockholm.
Den här kritiken hörs bland annat från norra Sverige och Gotland. Swedavia skriver också i sin rapport till regeringen att ”det finns en risk för att flygtillgängligheten för vissa orter kan bli försämrad vid en förtida stängning av Bromma”.