Cyklisten Jon Jogensjö menar att många cykelbanor är farliga. Foto: SVT/Lisa Liljefors

Mindre än 1 procent av cykelbanorna är godkända

Uppdaterad
Publicerad

Allt fler väljer cykeln till jobbet i Stockholm. Men många av cykelbanorna i länet är farliga. Endast 1 procent av cykelbanorna i Stockholms län nådde upp till godkänd nivå vid den senaste undersökningen.

Målet är att fler ska cykla i länet. Enligt den regionala cykelplanen som bland annat Trafikverket ligger bakom, vill man att 20 procent av de som bor i Stockholms län ska välja cykeln framför bilen 2030.

”Massor av platser där det inte fungerar”

Men cykelplanen rimmar illa med cykelbanornas skick.

I samband med den senaste undersökningen av länets cykelbanor som gjordes 2012 visade det sig att mindre än 1 procent av de regionala cykelstråken levde upp till den säkerhetsstandard som Trafikverket ställer. Det handlar bland annat om att cykelbanorna är för smala, inte tillräckligt avskilda från bilisterna eller saknar belysning.

– Det absolut viktigaste för cyklisternas säkerhet är infrastrukturen. Om cykelvägarna är sammanhängande och tillräckligt breda så minskar väldigt många av de olyckorna som sker, säger Lars Strömgren, ordförande i cykelfrämjandet.

Och Stockholms trafikborgarråd, Daniel Helldén (MP), håller med om att många av cykelbanorna inte håller måttet.

– Vi har många platser där det inte fungerar, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.