Stationen började byggas i början av 2020 och blir en förlängning av tunnelbanas blåa linje. Från Kungsträdgården kommer tåget fortsätta under Saltsjön mot Södermalm och Stigbergsparken.
Följ med ner till den djupaste punkten på resan mellan Kungsträdgården och Sofia, och se stationen som börjar ta form i videon längst upp.
100 meter på 30 sekunder
För att ta sig till perrongen kommer resenärerna slussas genom snabbhissar. 30 sekunder ska det ta att åka de hundra metrarna ner.
Men hur är det med brandsäkerheten och vad händer om det blir strömavbrott? Hör svaret i videon nedan.
Blå linjens förlängning
Från station Sofia kommer blåa linjen sedan få två förgreningar: En söderut via Gullmarsplan och en österut till Nacka.
På Södermalm byggs nya station Sofia och i Hammarby Sjöstad byggs nya station Hammarby kanal, med en uppgång i Norra Hammarbyhamnen och en i Luma.
Trafikstart beräknas till år 2030.
Källa: Region Stockholm