En delad bild som visar två olika scener. Den vänstra sektionen visar en lång och mörk tunnel belyst med lampor längs väggarna, medan den högra sektionen visar en person i reflexkläder och hjälm med pannlampa.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Följ med när byggledare Sophie Ahrengart kör SVT ner till den djupaste punkten på resan mellan Kungsträdgården och Sofia. Foto: Sebastian Stormgaard/SVT

Följ med på första resan till Sofia tunnelbanestation

Uppdaterad
Publicerad

Den nya tunnelbanestationen Sofia börjar ta form. Stationens perrong ligger 100 meter under jord och kommer därmed bli Stockholms djupaste. SVT fick följa med på den första turen från Kungsträdgården dit.

Stationen började byggas i början av 2020 och blir en förlängning av tunnelbanas blåa linje. Från Kungsträdgården kommer tåget fortsätta under Saltsjön mot Södermalm och Stigbergsparken.

Följ med ner till den djupaste punkten på resan mellan Kungsträdgården och Sofia, och se stationen som börjar ta form i videon längst upp.

Tunnelbanan byggs ut

100 meter på 30 sekunder

För att ta sig till perrongen kommer resenärerna slussas genom snabbhissar. 30 sekunder ska det ta att åka de hundra metrarna ner.

Men hur är det med brandsäkerheten och vad händer om det blir strömavbrott? Hör svaret i videon nedan.

Tvåbild där den vänstra är en illustration som visar hur djupa de nya hisschakten är vid stationerna Sofia (100 m), Gullmarsplan (70 m) och Nacka (60 m). Till höger en bild ovanifrån på det utgrävda hisschaktet vid Gullmarsplan.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Mellan 60 och 100 meter under jord. Så djupa är hisschakten vid stationerna Sofia, Gullmarsplan och Nacka. Men vad händer om det börjar brinna? Foto: Region Stockholm

Blå linjens förlängning

Från station Sofia kommer blåa linjen sedan få två förgreningar: En söderut via Gullmarsplan och en österut till Nacka.

På Södermalm byggs nya station Sofia och i Hammarby Sjöstad byggs nya station Hammarby kanal, med en uppgång i Norra Hammarbyhamnen och en i Luma.

Trafikstart beräknas till år 2030.

Källa: Region Stockholm

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Tunnelbanan byggs ut

Mer i ämnet