Hissarna blir snabbare, större och ljusare än de som finns i tunnelbanan idag.
– På de här djupa stationerna installerar vi snabbhissar, eftersom det skulle ta för lång tid för resenärerna att åka rulltrappa, säger Emma Sahlman, presstalesperson på Nya tunnelbanan Region Stockholm.
Hur ska de som är rädda för att åka hiss ta sig ner till de nya, djupa perrongerna?
– Hissarna har glas på flera sidor så man kan se in och ut – och resan tar bara 20-30 sekunder. Vi hoppas det underlättar för de som tycker det är obehagligt med hiss.
Men hur säkra är hissarna? Få svaret i videon.
Stationerna som får snabbhissar:
Sofia på Södermalm – 100 meter djup
Perrongen ligger ca 100 meter under jord – och blir därmed en av världens djupast liggande stationer. Sofia får varken trappor eller rulltrappor – åtta snabbhissar blir enda sättet att åka upp och ner till plattformen.
Gullmarsplan – 70 meter under jord
Även den nya stationen vid Gullmarsplan ligger djupt – 70 meter under jord. Vid entrén som vetter mot Gullmarsplan är det hiss som gäller för att ta sig till och från tågen.
Nacka – 60 meter djupt hisschakt
Vid Nacka station har det 60 meter djupa hisschaktet nu sprängts ut. Stationen kommer att få tre utgångar och de resenärer som vill kliva ut vid Jarlaberg måste åka hiss.