Hål ner till en ny tunnelbaneperrong.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Åk med ner 100 meter under jord till station Sofia, som nu byggs på Södermalm. Stationen får en av världens djupaste perronger. Foto: Pia Heick/SVT

Tunnelbanestationen Sofia tar form – 100 meter under jord

Uppdaterad
Publicerad

Den nya tunnelbanestationen Sofia, som nu byggs på Södermalm, får en av världens djupaste perronger. Åtta snabbhissar ska slussa resenärerna mellan entrén i Stigbergsparken och plattformen som ligger 100 meter under jord.

Det stora hisschaktet, som håller på att borras och sprängas ut i parken, har hittills nått ett djup på runt 30 meter.

– När allt är klart kommer snabbhissarna att åka 100 meter på 30 sekunder, säger Zerdes Kahraman som är byggledare för berg för Nya tunnelbanan på Södermalm.

Stationshuset kommer att ligga i Stigbergsparken på Södermalm. Schaktet för de åtta snabbhissarna grävs och sprängs nu fram. Foto: Pia Heick/SVT

100 meter djupt hål

I mitten av den stora schaktgropen finns ett djupt hål, som går hela vägen ner till den blivande perrongen 100 meter under jord. Hålet används för att lasta ut bergmassor från arbetet med hisschaktet.

– Plattformsutrymmena under jord är färdigsprängda. Nu gjuter vi betong där nere så att det ska bli en fin station, säger Zerdes Kahraman.

Trafikstart 2030

Om allt går som planerat kommer man att kunna åka tunnelbana till och från station Sofia om sex år.

Så här kommer hissarna på station Sofia att se ut. Foto: Sweco/Region Stockholm

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.