Av haverirapporten från Statens haverikommission (SHK) framgår att den manöver som stängde tågdörren var kopplad så att motorn drog igång och eftersom tågets bromsar inte var i och spårets bromsanläggning var ur funktion så kunde tåget rulla ut på Saltsjöbanan.
Städerskan visste inte hur förarreglagen fungerade och hade inte en chans att stoppa tåget. Hon valde till slut att ta skydd i ett säte utanför förarhytten. Där påträffades hon svårt skadad av räddningspersonal efter kraschen.
Flera åtgärder vidtogs efter olyckan och SHK anser därför att det inte finns skäl att lämna några särskilda rekommendationer.
Pekades ut som brottsling
De spektakulära bilderna på tåget som kört in i flerbostadshuset, i kombination med uppgiften att städerskan stulit tåget, blev en världsnyhet. Både SL och tågoperatören Arriva hävdade att tåget inte kunde ha startats av misstag och den unga städerskan pekades felaktigt ut som en brottsling.
Tre dagar senare avskrevs brottsmisstankarna mot kvinnan sedan det visat sig att tåget visst kunde ha startats av misstag och polisens utredning visat på allvarliga säkerhetsbrister, både på tåget och på uppställningsplatsen. Ärendet blev formellt ett misstänkt arbetsmiljöbrott den 21 januari 2013, samma dag som SHK beslutade att göra en egen utredning av händelsen.
Arriva har skärpt säkerhetsrutiner
När ABC pratar med Tomas Hedenius som är kommunikationsdirektör på Arriva, säger han att man välkomnar haverikommissionens rapport.
– Det var det här vi misstänkte hade skett, säger Tomas Hedenius.
ABC: Till en början påstod ni och SL att tåget inte hade kunnat starta av sig själv.
– Jo, det är något vi snabbt tog tillbaka och beklagar hemskt mycket.
Inga tekniska förändringar har gjorts på tågen, men enligt Tomas Hedenius har man skärpt säkerhetsrutinerna för personalen.
– Vi skärpte våra säkerhetsregler kort efter olyckan och vi upplever att det fungerar bra i dagsläget, säger Tomas Hedenius.