År 2017 ska Saltsjöbanan vara utrustad med Automatic Train Control-system, ATC, som höjer säkerheten på banan. I januari förra året körde ett tåg med städerskan Sara ombord in i ett bostadshus utmed banan.
– Det är oerhört glädjande att man inför ATC på Saltsjöbanan. Hade det funnits för ett år sedan så hade inte Sara varit nära att dö i den här olyckan vid Saltsjöbanan, säger Johnny Nadérus som är vice ordförande för Seko i Stockholm.
Säkerhetssystemet en garant
Att ATC-systemet gör skillnad är alla experter överens om.
– Det innebär att om lokföraren svimmar eller får hjärtattack så kommer tågen att bromsas i lugn och ro och stanna där. Eller om tåget är på väg på fel spår så stannar tåget automatiskt. Det är en oerhört bra säkerhetsfunktion, säger Johnny Nadérus.
– Saltsjöbanan ska genomgå en stor upprustning för att få tätare, tillförlitlig trafik och då är ATC en naturlig del där. Det är en säkerhetshöjande åtgärd som gör att man kan köra med tätare trafik än vad vi gör idag, säger Jesper Petterson, pressekreterare på SL.
”Alla spårbanor ska vara utrustade med ATC”
Nu kräver fackförbundet Seko att ATC också ska finnas på andra spårbundna banor.
– Nu är det Nockebybanan som inte har det, Saltsjöbanan har det inte innan 2017 och den nya delen av Tvärbanan har det inte. Seko:s åsikt är att alla spårbundna banor ska ha ATC så att det är säkert att färdas på dem, säger Johnny Nadérus.
– Tvärbanan har ett annat signalsäkerhetssystem, Nockebybanan är en bana som mer liknar en vanlig spårväg i gatumiljö där hastigheterna är lägre. Där är standarden den att man inte har ATC på den typen av anläggningarn, säger Jesper Petterson, pressekreterare på SL.
– Det innebär att om man åker Nockebybanan och Saltsjöbanan fram till 2017 så vet man inte om det är säkert att åka där och det borde SL fundera på ordentligt, säger Johnny Nadérus.