Ekomat tappar i försäljning – närodlat viktigare för konsumenterna

Publicerad

Den ekologiska maten tappar i försäljning efter att under flera år ökat. Under år 2020 såldes det ekologiska livsmedel för 27,7 miljarder kronor jämfört med 28,2 miljarder 2019. En minskning med en halv miljard kronor enligt Ekoweb, som varje år gör en rapport över den ekologiska livsmedelsförsäljningen. 

Någon förväntan att det ska öka under 2021 tror inte livsmedelsbranschens branschbedömare på.

Charlotta Sczcepanowski är kvalitets- och hållbarhetschef på Coop Sverige säger att ekologiska försäljningen har ökat i volym men andelen i den totala försäljningen har minskat.

– Vi ser att våra kunder är mer intresserade av hållbarhetsfrågor. Många anser att klimat hotet överväger och väljer hellre närodlat och vegetariskt istället för ekologiskt kött säger Charlotta Sczcepanowski till SVT Nyheter.

Ursprung och närodlat viktigare efter pandemin

Även Axfood som är koncernen bakom bland andra Willys och Hemköp ser i sin försäljningsstatistik att många väljer ursprung och närodlade livsmedel före ekologiska produkter. 

– De flesta ekovaror är även något dyrare än sina konventionella motsvarigheter, vilket också påverkar eftersom det är stort prisfokus, säger Magnus Törnblom, presschef på Axfood till SVT Nyheter.

Coop Sverige satsar mycket på hållbarhetsdeklarationer där kunderna kan se olika perspektiv på hur en vara påverkar områden inom klimat, miljö och samhälle. Pandemin har också påverkat vad vi handlar för mat.

– I början av pandemin så pratade vi så mycket om självförsörjning så att många valde produkter som kom från Sverige. Vi lagar också mer mat hemma gör att vi känner ett mer genuint intresse för maten och vill veta var maten kommer ifrån säger Charlotta Sczcepanowski på Coop Sverige.

Krympande annonsutrymme

Som SVT Nyheter berättade i början av juli så blev livsmedelsbranschen vinnare under pandemin

En annan förklaring till det minskade intresset för eko-varor ger Olle Ryegård, ansvarig utgivare på tidskriften ekoweb, som har bevakat ekologiska livsmedel i 20 år. Han menar att butikerna inte ger samma annonsutrymme för ekovaror.

– Vi har tagit del av statistik från matpriskollen.se och vi ser att de stora livsmedelskoncernerna gör allt färre kampanjer på ekologiska livsmedel. Man driver inte på försäljningen av ekomaten längre säger Olle Ryegård.

I andra länder som till exempel Danmark, Frankrike, Tyskland, USA och Indien ökade försäljningen av ekologiska livsmedel. Man har även sett en ”corona-boost” och fler har valt ekologiska varor under pandemin. Men i Sverige väljer kunderna alltså hellre närproducerat.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.