Handelsbanken är känt för att ha många bankkontor med stort självstyre. Bara i Sverige har Handelsbanken 390 kontor. De lokala bankkontoren är Handelsbankens styrka – men i en tid av stor förändring i bankvärlden där många sköter sina bankärenden själva och där det finns mindre digitala utmanare inom många områden som till exempel pension, sparande och konsumtionslån är den stora frågan hur alla banker och särskilt Handelsbanken ska klara den utmaningen.
Bankaffärer görs i appen
Budskapet från Handelsbanken är att man ser över sin affär kontinuerligt – och startar upp och stänger ner bankkontor efter behov. Men bankkontoren och deras relevans kommer fortsätta att vara ett huvudbry för Handelsbanken i en tid av stor förändring. I skarp motsats berättar SEB stolt i sin delårsrapport att 80 procent bankaffärerna nu görs i mobilappen.
Swedbank kämpar i motvind
Bank är som sagt en förtroendebransch och där kämpar Swedbank just nu i motvind. Den penningtvättshärva som SVT:s Uppdrag granskning avslöjade fortsätter att tynga den nya vd:n Jens Henriksson. Just nu uppskattar Swedbank kostnaderna för den interna utredningen till en miljard kronor per år. Det är mycket som ska gås igenom och under en lång tid. Den kostnaden kan mycket väl komma att växa.
Banken vill inte spekulera i hur stora kraven kan tänkas bli från USA eller andra myndigheter. Samtidigt bygger bank på förtroende – och med ett solkat rykte kan kostnaden bli ännu större i form av att kunder lämnar. Det fick Nordea smaka på i samband med Panama-affären.
SEB:s affärer i Baltikum kommer ofta i skymundan från Swedbanks men som en av de största bankerna där, har både New Yorks finansmyndighet och Finansinspektionen tidigare inlett utredningar. Det vore ett smärre mirakel om SEB med sin stora närvaro i Baltikum inte dragits in i en penningtvättshärva.