Allt som sägs om Spotify är inte sant. Foto: TT

Sju myter om Spotify

Uppdaterad
Publicerad

Musikströmningsbolaget Spotify är en svensk företagsframgångssaga som förändrat vårt sätt att lyssna på musik. Bolaget har i dag över 70 miljoner betalande kunder. Nu börsnoteras bolaget i New York. Men allt som sägs om företaget är inte sant. Här är sju myter och missuppfattningar om Spotify.

1. De nya jobben kommer från internetbolag som Spotify

Bolagets börsvärde vid noteringen motsvarade drygt 245 miljarder kronor. Det är mer än värdet på till exempel börsjättar som Ericsson och Telia. Men så många nya jobb blir det inte. Spotify har drygt 1 000 anställda i Sverige. Lite fler i USA. Jämförelsevis har det gamla postbolaget Postnord nästan 20 000 anställda i Sverige.

2. Spotify kan nästan ses som ett bolag i allmänhetens tjänst som ger stora skatteintäkter till Sverige

Spotifys ledning har i flera år i egenintresse bedrivit intensiv lobbying mot svenska och internationella politiker för att motverka initiativ som vill minska IT-jättarnas skatteplanering. Spotify är registrerat i Luxemburg. Någon bolagsskatt från kommande vinster hamnar inte i Sverige.

Däremot betalar bolaget bland annat sociala avgifter för de anställda man har i Sverige. Spotifys grundare och störste ägare Daniel Ek kontrollerar cirka en fjärdedel av Spotify. Han äger aktierna via en komplex bolagsstruktur med företag i lågskatteländerna Malta, Cypern och Hong Kong. De reavinster han gör vid aktieförsäljningar hamnar troligen inte hos svenska Skatteverket.

3. Spotify har räddat musikbranschen

Musiker och kompositörer blir sällan rika på Spotify. En svensk artist får normalt 1,4 öre per streamat verk. Däremot har streamingtjänsten blivit räddningen för musikjättarna. Warner Music Sweden som för några år sedan var konkursmässig har nu intäkter på över en kvarts miljard om året från digital streaming. Vinsterna är rekordhöga.

4. Spotify är ett framgångsrikt och lönsamt företag

Enligt Spotifys årsredovisning för 2017 var visserligen intäkterna runt 40 miljarder kronor. Men förlusten var över tio miljarder.

5. Spotify är ett öppet och transparent bolag enligt reklamfilmer och ledningen

Den som går in på bolagets hemsidor får motsatt uppfattning. Ekonomisk information är svår att hitta. Likaså uppgifter om ledningen och hur man kommer i kontakt med bolaget.

6. Spotify har inget med tidigare olagliga fildelningssajter som Pirate Bay att göra

I en kommande bok av forskaren Rasmus Fleischer beskrivs hur Spotifys första Betaversion 2008 var fylld med piratnedladdad musik från bland annat Pirate Bay.

7. Spotify är en pigg liten uppstickare och konkurrent till jätten Apples Itunes

Spotify är i dag betydligt större än Itunes på en rad marknader, och antalet användare globalt är betydligt fler.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.