Graf över matpriser och inflation 2020-2025. Matpriser stiger 5,4%, inflation 2,3%.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Foto: Kalle Fürst/SVT Grafik

SCB: Matpriser fortsätter att stiga – här är varorna som ökat mest

Uppdaterad
Publicerad

Matpriserna fortsätter att stiga – och motverkar nedgången i inflationstakten just nu, enligt SCB. Smör var bland de varor som ökat mest i pris den senaste tiden.

– Lägre priser på el och drivmedel bidrog till en lägre inflationstakt i mars. Nedgången motverkades däremot av högre matpriser, säger Caroline Neander, prisstatistiker på SCB, i ett pressmeddelande.

På fredagen presenterade SCB nya inflationssiffror för mars månad.

Inflationstakten enligt KPIF var 2,3 procent, jämfört med 2,9 procent i februari.

De genomsnittliga priserna på livsmedel och alkoholfria drycker steg med 0,8 procent från februari till mars.

Priserna på drivmedel gick ner med 5,5 procent i mars och var 12,1 procent lägre än mars förra året, enligt SCB. Samtidigt sjönk elpriserna med 9,5 procent från februari till mars och var 3,1 procent lägre än för ett år sedan.

– Det är energipriserna som dragit ner inflationen. Men tar man bort energipriserna så är inflationen 3 procent, och då är det livsmedelspriser som drar upp väldigt mycket, säger Caroline Neander, prisstatistiker på SCB till SVT.

5,4 procent högre matpriser på ett år

Sedan mars förra året har matpriserna genomsnittligt stigit med 5,4 procent.

– Maten blir allt dyrare, i mars ökade priserna för tredje månaden i rad, säger Caroline Neander.

Vissa varor har ökat särskilt mycket i pris. Kaffe, smör och choklad har blivit omkring 30 procent dyrare på ett år. Och sett till den senaste månaden så har smörpriset ökat med sex procent.

I februari var inflationstakten enligt KPIF 2,9 procent. Det var en ökning från januari då den var 2,2 procent. Då var det högre elpriser och prisökningar på livsmedel och alkoholfria drycker som bidrog, enligt SCB.

Ulf Mazur, grundare Matpriskollen, berättar om faktorer bakom matbutikernas höga priser.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Vad är det egentligen som får matpriserna att skjuta uppåt? Hör Matpriskollens grundare Ulf Mazur om faktorerna som påverkar. Foto: SVT/Tim Aro/SvD/TT

Så har priset utvecklats för olika varugrupper på ett år

Prisutvecklingen för olika varugrupper jämfört med februari 2025 i procent, (jämförelse med mars 2024 i parentes).

Kaffe, te och kakao: 0,6 (25,4)

Oljor och fetter: 1,0 (13,7)

Mjölk, ost och ägg: 0,9 (12,1)

Sötsaker och glass: 1,6 (10,3)

Mineralvatten, läskedrycker, frukt- och grönsaksjuice: 1,9 (5,2)

Kött: 0,5 (3,2)

Grönsaker: -0,6 (2,6)

Övriga livsmedel: 0,5 (2,4)

Frukt: 1,4 (-0,2)

Fisk: 0,4 (-0,5)

Bröd och övriga spannmålsprodukter: 0,3 (-0,5)

Livsmedel: 0,7 (4,7)

Alkoholfria drycker: 1,5 (10,7)

Livsmedel och alkoholfria drycker: 0,8 (5,4)

KPI totalt: -0,7 (0,5)

KPIF totalt: -0,5 (2,3)

Källa: SCB

Produkterna som ökat och minskat mest i pris sedan februari

Produkterna som ökat och minskat mest i pris sedan februari 2025 i procent, (jämförelse med mars 2024 i parentes).

Apelsiner: 11,1 (-6,0)

Purjolök: 11,1 (-5,8)

Paprika: 7,3 (13,1)

Småcitrus: 6,8 (2,7) 

Smör: 6,3 (31,5)

Färska bär: 5,9 (4,3) 

Honungsmelon: 5,4 (-21,1)

Choklad: 4,7 (28,9)

Juice och nektar: 2,9 (9,5)

Kakao och chokladdrycker: 2,6 (16,7)

Pasta: -2,4, (-2,2)

Gul lök: -2,6 (-19,1)

Salladskål: -3,0 (-3,5)

Chips: -3,1 (2,9)

Griskött: -3,1 (3,9)

Mixer och redning: -3,6 (1,0)

Gurka: -3,6 (19,3)

Citroner: -4,7 (-5,0)

Vindruvor: -6,6 (10,3)

Blomkål: -11,2 (2,8)

Källa: SCB

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.