I en till synes enkel butik inne på högskolan i Borås ryms framtidens teknik. Här berättar tröjan på väggen för dig att det var just den du sökte på på Internet för några dagar sedan. Prisskylten ändrar pris beroende på hur ofta du handlar, och butiken berättar för dig att du är allergisk mot en viss vara.
Framtidens teknik
Detta är teknik som kan vara verklighet i butikerna inom en snar framtid. Malin Sundström är övertygad om att vi som konsumenter kommer bli mer villiga att ge oss ifrån känslig information till butikerna framöver för att få det bekvämt när vi handlar. Men allting handlar om hur mycket vi som kunder själva väljer att ge ifrån oss.
– Det kommer vara centralt i framtiden, att det är kunden som bestämmer det här, säger Malin Sundström.
Allergier och sjukdomar
Just nu utvecklar högskolan i Borås en app som du som kund själv kan fylla med information som allergi, sjukdomar, bantningsambitioner, intressen och klädstorlekar. Detta för att du inte ska handla produkter som du inte borde – men det kan också hjälpa butikerna med riktad reklam. Information som kön, ålder och adress samlas redan idag in om oss i vissa butiker och stadskärnor.
Jagar information
Men med appen som just nu utvecklas på högskolan i Borås ska du därför också kunna välja alternativet att bli helt och hållet anonym.
– Företag ska inte jaga en massa information om dig utan du ska själv bestämma det, säger Malin Sundström.
#konsumentjakt
SVT granskar just nu hur ny teknik används för att kartlägga oss som konsumenter – diskutera under #konsumentjakt i sociala medier.