Privatkunder börjar få tillbaka förtroendet för bankerna visa en ny undersökning av Svenskt kvalitetsindex (SKI). Foto: Isabell Höjman/TT

Bankerna återvinner förtroende bland kunderna

Uppdaterad
Publicerad

Nischaktörer inom lån och sparande har under de senare åren varit bättre än storbankerna på att vinna kundernas förtroende. Men Svenskt kvalitetsindex (SKI) mätning visar att de traditionella storbankerna i år stärkt sin position, bland annat genom att erbjuda personlig service.

”Vi har ju sett en förflyttning mot digitala, nischade tjänster men årets resultat tyder på att pendeln kanske håller på att svänga tillbaka”, säger SKI:s vd Johan Parmler i ett pressmeddelande.

Men även om storbankerna har fler nöjda kunder än tidigare så är det fortfarande nischaktörerna som ligger i topp i SKI:s mätning.

Avanza har för nionde året i rad Sveriges mest nöjda privatkunder inom kategorin sparande. Men kundnöjdheten för sparande går ner totalt sett jämfört med i fjol.

I kategorin bolån har privatkunderna blivit något nöjdare än tidigare. Mest nöjda är kunderna med Länsförsäkringar bank. Företagskunder är mest nöjda med SBAB:s fastighetslån.

Ica-banken har nöjdast kunder vad gäller privatlån. I kategorin privatlån visar både branschen som helhet och de stora bankerna en påtaglig förbättring.

Studien genomfördes genom intervjuer med 5 037 personer under oktober och november 2018.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.