Det som kallas rörliga bolån är ofta tre månader långa med en ränta som gäller under den perioden. Dessutom brukar kunderna få en fast rabatt mot listräntan. Bankerna hänvisar till rabatten och vill inte förhandla om sänkt ränta under den tid som rabatten gäller.
SVT har varit i kontakt med flera personer som berättar att de fått ett nej när de försökt diskutera ränterabatten.
Karin är kund hos Nordea och skaffade bolån med rörlig ränta för cirka 1,5 år sen.
– Vi fick höra att det inte var någon idé att försöka omförhandla räntan förrän om ett år senare, säger hon
Inte aktuellt
Hon chattade nyligen med Nordea för att nu försöka förhandla rabatten och fick då till svar: Det är inte aktuellt.
Hon har idag en rabatt på 1,2 procentenheter och den gäller till nästa höst, enligt banken.
– Egentligen borde man väl ställa upp i tv och berätta, men vi är i händerna på banken. Det känns som en risk att ta, säger Karin som valt att vara anonym.
En annan kund, Helena, har ett rörligt lån hos Handelsbanken och har fått samma besked.
Exakt hur ofta det här händer finns det ingen statistik över.
Rabatten gäller
Helena har sina lån Handelsbanken. Hon har ifrågasatt varför hennes rörliga ränta är högre inklusive rabatt än det som angavs på deras hemsida vid det datumet.
Det senaste svaret hon fått från Handelsbanken är att det bara är de med pension hos banken som får förhandla och som kan få tillgång till snitträntan.
Hon är besviken och säger att hon och hennes föräldrar varit kunder i hela livet hos Handelsbanken. Hon tycker sig inte ha fått några tydliga besked och att banken försöker glida undan.
Systemet gynnar tjat
Christina Sahlberg på jämförelsesajten Compricer är kritisk till hur bankerna agerar.
– Systemet med rabatter gynnar de som ligger på och tjatar på bankerna. Det skadar förtroendet för bankerna när det är så krångligt att vara bolånekund.
Dessutom låter bankerna ibland bli att berätta att en rabatt gått ut. Då höjs räntan som kunden måste betala i tysthet.
Finansinspektionen tycker att systemet med bolån borde vara mer transparent och mindre krångligt.
– Känner man sig lurad som kund måste man fråga banken vad som gäller och är man inte nöjd behöver man byta bank, säger Moa Langemark, konsumentskyddsekonom på FI.
SVT har sökt Swedbank, Handelsbanken, Nordea och SEB, som alla valt att avstå från att låta sig intervjuas om sina rabattsystem