Det kokas sprit i ett gammalt garage på Södermalm i Stockholm. I de två stora spritpannorna Bleckan och Fåfängan, döpta efter platser på Södermalm, kokas tusentals liter alkoholdrycker om året.
– Vi började småskaligt. När sedan bolaget började generera pengar så återinvesterade vi dem, så bolaget har vuxit helt av egna medel, säger Calle Wikner som är medgrundare till Stockholms Bränneri.
Växte under pandemin
Hans företag har bara ett par år på nacken, men han är ändå något av en veteran i den nya svenska spritnäringen. Branschens egen rapport visar att en tredjedel av företagen tillkom under pandemiåren.
SVT har granskat resultatet från ett femtiotal svenska spritproducenter som finns i Systembolagets sortiment – där branschjätten The Absolut Company exkluderats. Av de 52 företag som ingår i vår granskning så har 21 av dem tillkommit mellan år 2018 och 2021.
Under samma period så har företagen gått från att göra förlust med drygt 25 miljoner kronor till att göra en total vinst på strax över 6 miljoner kronor (resultat efter skatt). Samtidigt har omsättningen på samma företag ökat från en 250 miljoner kronor, till drygt 340 miljoner.
– Det är ju mycket små företag, entreprenöriella och kreativa. De flesta bolagen är ju inte ens tio år gamla, det är en riktig ”start-up-bransch”, säger Sara Sundström, som är generalsekreterare i branschföreningen Sveriges Producenter av Alkoholdrycker, SPAA.
Spritt över landet
Sprittillverkningen är inte bara en angelägenhet för storstäderna utan är spridd över hela landet. Det finns nu spritillverkare i 67 kommuner.
Men det är inte bara att dra i gång ett bränneri. Det kräver många tillstånd från åtskilliga myndigheter, allt från livsmedelsverket till brandmyndigheterna, berättar Calle Wikner.
Ökad alkoholkonsumtion är inte bra för folkhälsan. Men Sara Sundström på SPAA menar att det främst handlar om premiumprodukter som det dricks mindre av – och alltså inte utgör ett hot mot folkhälsan.