Varför gör SAS, ett till stora delar statsägt företag en satsning på ett nytt bolag baserat på Irland? Vid första anblicken kan det ses som en lågprissatsning där billigare resor ska locka nya och gamla resenärer att i första hand välja SAS och inte andra, lågprisprofilerade bolag som till exempel RyanAir, WizzAir eller Lufthansaägda Eurowings.
Billigaste priset
Svaret SAS ger är att det handlar om pengar. I en hårt konkurrensutsatt bransch handlar det om att allt fler vill resa men till det billigaste priset. Tidigare värden som trygghet, god service och punktlighet verkar alltmer få stå i skuggan för ekonomin:
– Kostnaden för arbetskraft för företagen är ganska rejält högre i Skandinavien, på grund av att vi har andra sociala avgifter, andra pensionsstrukturer och andra pensionsskatter. Totalt sett så ser vi att kostnaden för arbetskraft är cirka 35 – 40 procent lägre i många andra länder i Europa än vad de är i Skandinavien, säger SAS-chefen Rickard Gustafson i en kommentar till TT.
I den bemärkelsen handlar det om en ren överlevnadsfråga för statsägda SAS. Ska bolaget finnas kvar på marknaden måste man följa andra, liknande flygbolag i Europa. Billiga, snabba resor för fritidsresenären som vill ta sig över helgen till Rom, London eller kanske Barcelona över helgen. Även de tidigare så lönsamma affärsresenärerna jämför priser på flygen.
Vad beror det på?
Valet av Irland uppges vara av två skäl. Dels är det lägre företagsskatter på Irland. Skatten på ett företags vinster är enligt EU-kommissionen 12,5 procent på Irland jämfört med 22 procent i Sverige. Arbetsgivaravgiften i Sverige är 31,42 procent medan den på Irland är mellan 8,5 – 12 procent på löntagarens inkomst.
En ganska stor skillnad för ett företags möjligheter att gå med vinst utan att sänka lönerna alltså. Löner som enligt Svensk pilotförening inte skiljer sig särskilt mycket mellan de olika flygbolagen i Europa:
– SAS problem är inte att lönerna är för höga, vi ligger redan i det lägre spannet jämfört med andra bolag, menar Hans Sjöberg på Svensk pilotförening. Istället handlar det om att personalen är för dyr, menar han.
Flexiblare villkor
Det andra skälet kan vara att Irland anses ha en flexiblare syn på anställningar.
– Du får alla fördelar med en professionell luftfartsmyndighet men du registrerar också dina flygplan i ett land där anställningslagarna är mindre besvärliga för företaget, säger professor Peter Turnbull vid University of Bristol till den danska tidningen Berlingske
– Om ditt flygplan är registrerat på Irland så är ditt arbetsställe också på Irland. Så även om din bas är i London så betyder det att du kan anställa personal på irländska villkor, som kommer att vara både billigare och mer flexibla, säger Peter Turnbull.