Kristin Björklund köpte sin första aktie i juni i år, efter ett tips från en känd aktieprofil i sociala medier.
Hon är en av många svenskar som hittat till aktiemarknaden genom sociala medier, där det publiceras allt från spartips till köprekommendationer för specifika aktier.
– På Instagram är det inte så mycket köttig information utan väldigt visuellt, vilket passar mig väldigt bra, säger Kristin Björklund.
En dörröppnare till börsen
Hon menar att sociala medier fungerade som en dörröppnare till börsen, men idag hämtar hon sin information även från ekonomitidningar och aktie-poddar, och har också gått en kurs i aktiesparande.
Genom en Facebook-grupp för tjejer som aktiesparar har hon även fått flera nya vänner som hon brukar träffa och prata aktiesparande med.
Finns risk att bli lurad
Att sociala medier har blivit en viktig plattform för många yngre i aktievärlden är tydligt, menar Henrik Johansson som är vd på föreningen Unga Aktiesparare.
Tipsen, som tidigare har funnits på Twitter och i Facebookgrupper, har nu även flyttat in på sociala medier som Instagram och TikTok.
– Det är ju bra att det blir väldigt lättillgängligt, men det finns ju såklart risker också om man själv inte är så påläst och inte riktigt vet vad man håller på med.