Den svenska e-handeln ökade under det andra kvartalet med 18 procent jämfört med motsvarande period i fjol, enligt e-barometern från Postnord. Livsmedelshandeln på nätet är en av de branscher som ökar mest. Handeln med färdiga matkassar och beställning av matvaror över nätet ökade med 38 procent under andra kvartalet.
Vanor styr
Men tillväxten sker från låga nivåer. E-handeln utgör i dag omkring 1,5 procent av den totala livsmedelsförsäljningen. Sverige ligger efter internationellt sett. Storbritannien ligger, med 6 procent av den totala livsmedelsförsäljningen på nätet, längst fram av de europeiska länderna, följt av Frankrike.
– Omsättningsmässigt är livsmedelsbranschen en stor bransch, men det är fortfarande en relativt omogen bransch på nätet, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord.
Enligt henne handlar det mycket om vanor, men att konsumenter överlag blir mer och mer digitala, samt att fler och fler av livsmedelskedjorna som Axfood, Coop och Ica finns på nätet banar väg för den digitala livsmedelsbranschen att växa ytterligare.
– Nu finns praktiskt taget alla kedjor på nätet och det gör att den stora massan också kan få tillgång till att handla på nätet, säger Carin Blom.
Expansiv bransch
Även de renodlade e-aktörerna som Mathem.se och Mat.se fortsätter att växa. Mathem har under året bland annat etablerat sig i Norrköping och Linköping och en utbyggnad av lagret i Malmö pågår. Tomas Kull, vd för Mathem, ser konkurrensen från de etablerade aktörerna som något positivt.
– De tittar ju på vad vi gör och gör likadant, men vi märker inte av det på vår omsättning och vi fortsätter att ha en stark tillväxt. Fler aktörer gynnar nog bara branschen totalt sett, säger Tomas Kull.
Fakta: E-barometern andra kvartalet
Den totala e-handeln ökade med 18 procent under andra kvartalet 2016, jämfört med samma period i fjol.
Framför allt är det livsmedelshandeln och bygghandeln som fortsätter att gå starkt, enligt rapporten.
Prognosen för helåret 2016 ligger kvar på 16 procent, en omsättning på 58,1 miljarder kronor.
Svenskarna handlar utländska varor från framför allt Kina, Storbritannien, USA och Tyskland. 21 procent handlade från utlandet under kvartalet.
De mest e-handlade varorna under perioden var kläder och skor (36 procent) respektive medieprodukter (27 procent).
Källa: Postnords e-barometer, ges ut i samarbete med Svensk digital handel och HUI Research.