Europeiska biltillverkare riskerar mångmiljardböter om man inte möter EU:s utsläppsmål för 2025. Ekonomen Claes Hemberg menar att var fjärde bil som säljs nästa år behöver vara en elbil för att slippa dessa, och det kommer leda till sänkta priser.
– Annars åker de europeiska biljättarna på miljardböter. Så de kommer behöva sänka priserna på elbilar. Det är nästan bättre för dem att ge bort bilarna än att få böter, säger han till Ekonomibyrån.
Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken, är tveksam till att böter faktiskt kommer delas ut om man missar utsläppsmålen.
– Troligtvis kommer man skaffa någon form av interimslösning. Samtidigt måste man ju fundera för vad man har för ansvar i det här, säger han till Ekonomibyrån.
Behöver göra billigare elbilar
Elbilsmarknaden i Europa har gått trögt den senaste tiden. Samtidigt har köpkraften minskat för konsumenterna vilket pressar biltillverkarna.
– Så det är ett motigt läge att det här kommer just nu, när konsumenten är så sargad. För att ta sig dit måste tillverkarna göra billigare och enklare bilar, en ny generations elbilar för 200 000-300 000 kronor. Det blir inga vrålåk, säger Claes Hemberg till Ekonomibyrån.
Under bilmässan ”Paris Motor Show 2024” som ägde rum i mitten av oktober presenterades flera nya elbilar för omkring 20 000 euro, alltså cirka 228 000 kronor.
Missa inte Ekonomibyråns avsnitt om elbilsmarknaden ”Laddad med problem” på SVT Play.
Sveriges mest sålda elbilar 2024
- Tesla Model Y – 13 613 st
- Volvo EX30 – 4 871 st
- Volvo EX/XC40 – 4 747 st
- Volkswagen ID.4 – 3 509 st
- Polestar 2 – 3 417 st
- Tesla Model 3 – 2 761 st
- Skoda ENYAQ – 2 283 st
- Volvo EC/C40 – 2 063 st
- Audi Q4 e-tron – 1 961 st
- Cupra Born – 1 719 st
Antal nyregistrerade elbilar, januari-september 2024.
Källa: Mobility Sweden