EU-kommissionen anser att kinesiska statssubventioner ”utgör ett hot om ekonomisk skada för europeiska elbilsbatteriproducenter”. De kinesiska tillverkarna får orättvisa fördelar, menar kommissionen.
Mot bakgrund av detta har EU-länderna på fredagen sagt ja till permanenta tullar på elbilar från Kina. Tio länder röstade för och fem emot, enligt AFP. De återstående tolv lade ned sina röster.
Förslaget innebär tullar på upp till 35 procent på import av elbilar tillverkade i Kina, från november i år – utöver redan existerande tullar på 10 procent. Detta gäller i fem år, enligt Financial Times.
Tyskland emot
Tyskland är ett av länderna som kritiserat förslaget och velat stoppa tullarna, som preliminärt infördes i somras. Landet oroar sig för att det ska leda till ett handelskrig med Kina.
Även Sverige är skeptiskt till tullarna – som kan slå hårt mot Volvo Cars – men lade trots det ned sin röst.
– Sverige är en stark frihandelsvän, men samtidigt visar EU-kommissionens utredning tydligt att Kina på ett otillbörligt sätt använder subventioner som förstör den jämna spelplanen i fordonsindustrin, säger utrikeshandelsminister Benjamin Dousa (M) till SVT.
– Det bästa är om Kina och kommissionen kan enas om ett regelverk som gör att tullarna inte lever alltför lång tid.
Vill se undantag
Det näst bästa – och orsaken till att Sverige lade ned sin röst – enligt Dousa, är att regeringen hoppas på en särlösning för Volvo Cars. Något som man enligt ministern har fått ”positiva signaler” om från kommissionen.
– Det betyder i praktiken att Volvo Cars tillsammans med kommissionen kommer överens om vissa priser som gäller för EX30 och andra modeller, men där Volvo Cars får använda pengarna själva istället för att de ska gå till höga tullavgifter.
Kinas svar
De elbilar som Volvo Cars tillverkar i Kina har tidigare uppgetts få en högre tull än exempelvis Teslabilar.
”Volvo Cars har noterat resultatet av dagens omröstning och tillämpningen av EU:s tullar på elbilar från Kina. Vi kommer att fortsätta med vår långsiktiga strategi att bygga våra bilar där vi säljer dem och gör i enlighet med det betydande och långsiktiga investeringar i Europa”, skriver Volvo Cars i en kommentar till SVT.
Volvoägaren Geely skriver i ett uttalande att tullarna ”riskerar att hindra handelsrelationerna mellan EU och Kina och skada europeiska företag och konsumentintressen”.
Kina har tidigare antytt att de kan svara med kraftiga tullar på konjak, mejerivaror och fläsk från EU.