Elon Musks plan efter köpet av Twitter: ”X – en app för allting”

Uppdaterad
Publicerad

Inför Elon Musks köp av Twitter har Teslagrundaren varit tydlig med att han vill genomföra dramatiska förändringar på plattformen – men när det kommer till detaljer har uppgifterna varit knapphändiga. En fingervisning finns dock i en transkribering från ett internt möte med Twitter. Musk antyder där att han vill förvandla plattformen till ”en app för allting”.

– Man kan nästan hoppas att han misslyckas, säger Måns Jonasson på Internetstiftelsen.

Elon Musks planer för Twitter tycks bära kopplingar tillbaka till entreprenörens allra första bolagssuccé. 1999 var han med och grundade X.com, en leverantör av finansiella tjänster. Bolaget bytte senare namn till Paypal och såldes till Ebay för ett mångmiljardbelopp.

2017 köpte Musk tillbaka domännamnet ”x.com” av Paypal för en okänd summa. Kort därefter skrev han själv på Twitter att han vid tidpunkten inte hade några planer för domänen, men att den hade stort sentimentalt värde. Den som besöker domännamnet i dag möts bara av en bokstav – ett ”x” mot en vit bakgrund.

”En allting-app”

Mycket tyder dock på att domännamnet kan få ett nytt användningsområde framöver.

”Köpet av Twitter är en accelerator för skapandet av X, allting-appen”, skrev Musk på Twitter så sent som i början av oktober och tillade att det handlade om den ”ursprungliga visionen för X.com”.

Exakt vad Musk menar med en ”allting-app” framgår inte av hans ofta ganska kryptiska Twitter-inlägg, men när den nya ägaren i somras deltog i en frågestund inför bolagets anställda utvecklade han sitt resonemang.

– Varför använder inte fler Twitter? Och varför klickar folk bort från Twitter? Om vi kan bemöta de problemen kommer de använda Twitter mer och få ut mer av tjänsten, sa Musk enligt en transkribering som Vox tagit del av.

Hämtar inspiration från Kina

Förbilden tycks vara den kinesiska appen Wechat som likt ”X” också kan beskrivas som ”en app för allting”. Förutom kommunikation erbjuder appen också sina användare allt från att boka läkarbesök till att beställa mat.

– I Kina bor du i princip på Wechat för att den är en sådan hjälp i vardagen. Om vi kan åstadkomma det eller åtminstone komma nära det med Twitter vore det en enorm framgång, utvecklade Musk.

Som exempel antyder Musk att han vill ta upp kampen mot videoplattformen Youtube.

– Jag tycker att det är galet att kreatörer använder Twitter för att driva trafik till deras Youtube-videor så att de kan försörja sig där. Det borde de göra på Twitter.

Internetexperten Måns Jonasson ser stora risker med Musks planer – och tror att de är dömda att misslyckas. Hör honom förklara i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.