En miljon svenskar har i dag ett Netflixabonnemang, visar en undersökning som Mediavision gjort på uppdrag av just Netflix. Och abonnemangstjänster växer i popularitet även generellt. På senare år har strömningstjänster för både musik och tv skjutit i höjden.
Men har man flera abonnemang ska det också betalas, och i vissa fall sträcker sig avtalen långt fram i tiden.
– Det handlar om att ha koll: Vad är det jag har köpt och vad innebär det? Det kanske är ett mindre köp, men många mindre köp kan bli stora kostnader i månaden, säger Margareta Lindberg, utredare på Konsumentverket.
Osäkra inkomster för unga
Enligt en undersökning från MMS och IRM (Institutet för reklam- och mediestatistik) från 2014 lägger svenska hushåll i snitt sammanlagt 17.000 kronor om året på kostnader för mobil, internet, betal-tv och morgontidningar. Särskilt unga kan ha svårt att veta hur stora inkomsterna kommer att vara ett halvår framåt. Planer på en längre utlandsresa eller att börja studera kan leda till att ekonomin hamnar i ett helt nytt läge.
Margareta Lindberg tycker att man ska göra upp en halvårsbudget och sedan stämma av den med jämna mellanrum.
– Vi är duktiga på att borsta tänder för att undvika problem, men många av oss är dåliga på att lägga några minuter på ekonomin.
Lätt att bli lockad
Det finns även fördelar med att månadsabonnemangen blir allt vanligare, menar Margareta Lindberg. Det är oftast lättare att betala en liten summa varje månad än flera stora fakturor en gång om året.
– Samtidigt kanske man lockas att ingå fler sådana avtal. Till hundra procent handlar det om att hålla koll på sina utgifter. Har jag råd med det här? Måste jag i så fall dra ner på något annat, som exempelvis biobesök? säger Margareta Lindberg.