Jan Ohlsson menar att tiden har kommit ikapp charterbolagen. Han beskriver det som att ”kostymen har varit för stor”:
– Det har varit för stora volymer av paketresor som man försökt sälja på klassiskt sätt. Efterfrågan har varit mindre än tillgången, säger Jan Ohlsson.
Försäljningen minskade 2018
Statistik från branschorganisationen Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen visar att charterresorna i Sverige minskade med 16 procent under 2018, jämfört med året innan. Reserarrangörer som Ving, Tui och Apollo omfattas dock inte av statistiken, som bara gäller återförsäljare.
Föreningens vd och generalsekreterare Didrik von Seth säger att de stora bolagens försäljning också påverkades negativt av den varma sommaren 2018, men att de ändå gjorde vinster.
– De stora charterjättarna har gjort bra resultat. Många är duktiga på att anpassa utbudet.
På vilket sätt har de anpassat sig?
– Genom att minska kapaciteten, i stället för att erbjuda 200 flygstolar har de kanske dragit ner till 150, eller minskat antalet hotellbäddar.
Experten: Existensen är hotad
Flyganalytikern Jan Ohlsson håller varken med om förklaringarna till nedgången, eller att aktörerna anpassat sig till verkligheten.
– Man har skyllt på brexit och väder men det är ”corporate bullshit”.
Han beskriver det som att kundunderlaget är på väg att dräneras när allt fler bokar flygstolen med ett lågprisbolag och hotellrummet på egen hand. Det som återstår är skräddarsydda resor för till exempel bröllop eller barnfamiljer.
– De rena charterbolagen är hotade till sin existens. De är en utrotningshotad art, säger Jan Ohlsson.
På den stora researrangören Tui menar man dock att Jan Ohlsson gör en felaktig analys. Adam Györki, kommunikationsansvarig på Tui Sverige, säger att charterbokningarna ligger på en stabil nivå men att man sedan några år tillbaka har gått ifrån den klassiska chartermodellen och nu även säljer andra sorters resor.
– Konsumenterna har ändrat sitt köpbeteende. Man vill kunna vara borta i fyra dagar, åka mitt i veckan, eller besöka flera resmål och för att möjliggöra det måste vi släppa in andra flygbolag och hotell på vår sajt, säger Adam Györki.