Hör Tommy Wreeth ordförande Transportarbetareförbundet om budbranschens uppstickare. Foto: SVT

Facklig kritik mot snabbväxande budföretag

Publicerad

I den snabbt växande paketbranschen så utmanas ”klassiska bolag” som DHL, Schenker och Postnord av uppstickare som Instabox, Airmee och Budbee. Men de nya bolagen möter kritik från fackligt håll.

– De gamla etablerade (bolagen) har en tendens att anställa människor och tillämpa kollektivavtalet. De nya är mer ute efter att göra snabba pengar och fila på regelverken, säger Transportarbetareförbundets ordförande Tommy Wreeth.

Investering som förvånar

Budbee grundades 2015 och omsatte förra året drygt 400 miljoner kronor. Nyligen investerade tjänstepensionsförvaltaren AMF (som samägs av Svenskt Näringsliv och LO) 240 miljoner kronor i Budbee.

– För mig var det oerhört förvånande att AMF som placerar kollektivavtalade pensionsmedel går in i ett företag som aktivt vägrar kollektivavtal, säger Tommy Wreeth.

AMF:s presschef skriver i ett mejl till SVT att de vet att branschen har utmaningar vad gäller arbetsvillkor.

”Samtidigt kan vi gå in i bolag som inte är i mål på alla punkter, om vi tror att de kan och vill utvecklas åt rätt håll. Då kan vi tillsammans med andra långsiktiga investerare vara med och göra skillnad. Vi har under den korta tid vi varit ägare i bolaget uppfattat ledningen som lyhörd inför våra frågor och synpunkter, och kommer att fortsätta lyfta betydelsen av schyssta villkor i vår dialog med bolaget.”

Tycker kritiken är orättvis

Budbees grundare och vd Fredrik Hamilton tycker att den fackliga kritiken är orättvis.

– Kollektivavtal är bra men är inte byggda för den tillväxt som vi har eller den flexibilitet som kunderna efterfrågar. Däremot är vi väldigt stolta över att vi skapar hundratals arbetstillfällen, säger han, och fortsätter:

– Vi ställer extremt stora krav på social hållbarhet. Vi betalar goda ersättningar och det ska vara en bra arbetsmiljö.

Budbees vd hävdar att deras chaufförer i snitt tjänar över 30 000 kronor i månaden, medan facket menar att de företaget tjänar pengar eftersom de ”fuskar med villkoren”.

– Man måste tänja på regler med hastigheter och gena på allting för att få ihop så många leveranser så det blir en vettig timlön, säger Tommy Wreeth.

Men om ni betalar så bra ersättningar, varför kan ni då inte teckna kollektivavtal?

– Problemet är att den tillväxt som vi befinner oss i och den flexibilitet som kunderna efterfrågar, den rimmar inte helt med hur kollektivavtalen är byggda, säger Budbees vd Fredrik Hamilton.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.