Från arkivet: Så har svensk elransonering sett ut

Publicerad

Sverige har sett energikriser tidigare. 50-talets rekordökning av elförbrukningen, cirka sju procent varje år, skapade ständiga hot om elransoneringar och 70-talets oljekris satte svensk energiförsörjning på prov.

I statliga Vattenfalls reklamfilm ”Släck av” från 1955 försöker sångaren Charlie Norman övertala svenska folket att hushålla med elen. Dåliga vattenflöden hade gjort elbristen akut och det bolaget kampanjade därför hårt för att se till att minska den svenska elförbrukningen.

SVT har grävt i arkivet för att se hur vilken effekt tidigare energikriser fått på svenska folket. Följ med i videon ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.