Sparekonomen Shoka Åhrman och en bild med texten ”Black Week”

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör sparekonomen Shoka Åhrman om fyra fallgropar under Black week: ”Vi triggas” Foto: SVT

Fyra fallgropar under Black week

Publicerad

Black friday närmar sig igen. Tidsbegränsade erbjudanden och personliga rekommendationer är några knep handeln tar till för att få oss att shoppa mer.

– Vi tar mer irrationella, spontana beslut, säger sparekonomen Shoka Åhrman.

Nu är köpfesten här igen. Butiker laddar upp med lockande erbjudanden, medan kunderna förbereder sig för att fynda. Men enligt Shoka Åhrman, sparekonom på SPP, används psykologiska knep av handeln – för att få dig att shoppa mer. Exempelvis då nätbutiken informerar om att varan du kollar på är på väg att ta slut.

– Det triggar någonting hos oss. Vi tror vi är på väg att gå miste om världens erbjudande, säger hon.

Hör om fyra vanliga fallgropar under rean i videon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.