2008 började Ica som första livsmedelskedja med personliga erbjudanden till de kunder som hade kedjans kundkort. Nymodigheten blev uppmärksammad och kritiserad, organisationen Sveriges konsumenter betecknade den nya tekniken som både obehaglig och oroväckande.
I dag har både Ica och Coop personliga erbjudanden och appar som kan användas till allt från inköpslistor till betalning. Debatten om de personliga erbjudandena har lagt sig sedan länge. Båda kedjorna undersöker nu olika typer av teknik för så kallad mikropositionering – alltså att man ska kunna se var en mobil befinner sig i butiken, antingen via bluetooth, wifi eller annan teknik.
Test av meddelanden
Coop gjorde i fjol ett tvåveckors test med så kallad iBeacon-teknik, där appanvändare som närmade sig butiken på Stockholms Central fick ett erbjudande om en gratis vara som kunde hämtas i butiken. Kommunikationschef Kristofer Myrevik berättar att ett antal tusen kunder nåddes av meddelandet, men betonar att det inte betyder att man går vidare med just den tekniken.
– Vi har i dag inga beslut om att införa nån sån här teknik eller göra några fler tester just nu.
Frågor om ketchup
Även Ica betonar att det inte är några beslut fattade, utan man undersöker flera olika tekniker. Samtidigt målar chefen för marknadskommunikation på Ica, Kalle Fahlin, gärna upp en vision av fördelarna med just positioneringsteknik.
– Vi känner av var kunden har sin telefon, och kunden kan då ställa frågor till tekniken. Det skulle kunna handla om var man hittar ketchupen.
Fahlin tror inte heller att kunderna kommer att känna sin integritet hotad så länge tekniken är valbar, bolaget uppträder transparent och tjänsten är till nytta.
Är det ett löfte, om någon som ser det här blir orolig för att ni ska hålla koll på var jag är i butiken, att ni kommer inte att kunna hålla koll med mindre än att jag förstår att jag slår igång det?
– Det är ett absolut löfte.
SVT granskar just nu hur ny teknik används för att kartlägga oss som konsumenter – diskutera under #konsumentjakt i sociala medier.