Hennes och Mauritz har varit en framgångssaga under många år. Många är de som har satsat sina pengar i företaget, antingen via egna köp av aktien eller genom fondsparande i exempelvis Sverigefonder, där företaget varit ett självklart innehav.
Men det har varit en usel placering. Under de senaste fyra åren har värdet på aktien fallit med omkring 60 procent.
Dagens delårsrapport bjöd dock alltså på något av en ljusning. Klädjätten redovisade ett rörelseresultat på 1 043 miljoner kronor under det första kvartalet – långt över de 679 miljoner kronor som analytikerna i snitt räknat med.
Varulagret ökar
Omsättningen uppgick till 51 015 miljoner kronor, jämfört med 46 181 miljoner kronor ett år tidigare.
Nettoresultatet landade på 803 miljoner kronor, hela 47 procent över analytikernas prognos.
Varulagret ökade 5 procent under kvartalet och uppgår till 39 968 miljoner kronor, jämfört med 34 959 miljoner kronor i fjol.
Trots omställningen till e-handel planerar koncernen att öppna 335 nya butiker under 2019. Samtidigt stängs 160 butiker, vilket ger ett nettotillskott på 175 butiker.
Utmanas av näthandeln
Hennes och Mauritz verkar i en bransch som har genomgått stora förändringar på senare år, och där en omställning till nya konsumentbeteenden måste ske i snabb takt. Inom klädbranschen har konkurrensen ökat – och möjligheten att tjäna bra med pengar har därigenom minskat.
– Vi har alldeles för små marginaler. Och så är klädhandeln den kanske mest konkurrensutsatta handeln som vi har. Vi har en stor och tilltagande internationell konkurrens och samtidigt gör digitaliseringen av samhället att det blir lättare och lättare att handla på nätet. Så det är klart att klädhandeln är utmanad, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.
Han konstaterar att problem med lönsamhet och framgång på senare tid delvis har handlat om att försöka hitta rätt balans mellan fysiska butiker och hur de ska se ut i framtiden när inte minst näthandeln ökar så snabbt. I dag uppgår näthandeln till omkring tjugo procent av den totala klädhandeln, en andel som ökar stadigt.