Det är många resenärer som hör av sig för att få råd om eventuell ersättning, berättar Anna-Karin Baltzari Danfors, chef för Konsumenternas Försäkringsbyrå.
– Men försäkringen täcker inte sådana här händelser, utan endast om man blir sjuk eller ett plan blir försenat. Många är tyvärr inte medvetna om det, säger hon.
Det man däremot kan försöka få ut från flygbolaget är skatterna och avgifterna som man betalat, men de är ofta en mindre del av biljettpriset.
Hon uppmanar därför resenärer att, likt flygplatserna och flygbolagen meddelat, vara ute i god tid.
Kunden ansvarig
Inte heller hos flygbolagen kan man begära ersättning, enligt SAS kommunikationsdirektör Karin Nyman.
– Reglerna är väldigt tydliga i de direktiv och avtal som finns: Kunden är själv helt ansvarig för att komma med flyget. Det är därför viktigt att vara ute i så god tid som krävs, säger hon.
Men exakt hur lång tid som är ”god tid” är inte helt klart. När den beräknade kötiden överstiger 45 minuter slutar Swedavia att ge prognoser på sin hemsida.
– Det är jättesvårt att säga hur lång tid som krävs, vi har inte kontroll över säkerhetskontrollerna. Men har man riktmärket tre timmar, då kommer man att hinna med sitt flyg, säger Karin Nyman.
Bygger om
Bakgrunden till de långa köerna är, enligt Swedavias vd Jonas Abrahamsson, att det har varit svårt att hitta personal till framförallt säkerhetskontrollerna, samtidigt som resandet nu tar fart efter pandemin.
Nu tar bolaget in personal från andra flygplatser och från andra bemanningsföretag. Det tas också in administrativ personal för att frigöra säkerhetspersonal. Därutöver bygger man om säkerhetskontroller så att det finns mer plats för resenärer att förbereda sig för kontrollen.
Ellen Laurin, pressansvarig på Swedavia, rekommenderar att man checkar in online och att man tar upp sina saker i förväg redan när man står i kön till säkerhetskontrollen.
– Sedan rekommenderar vi att man hör med sitt flygbolag om vad de rekommenderar, säger hon.