Det har gått fort. För elva år sedan fanns det i stort sett ingen handel på internet i Kina men sedan dess har Kina gått om alla andra länder i världen berättar Frédéric Cho som är en av Sveriges ledande experter på Kina.
Han beskriver utvecklingen i världen som explosionsartad. 2005 uppgick e-handeln till 495 miljarder dollar. 2016 hade den fyrdubblats till 1.915 miljarder dollar globalt. Och det är Kina som tagit kommandot:
– 2005 stod USA för 30 till 35 procent av världens e-handel medan Kinas andel var 0,4 procent. Elva år senare hade Kina tagit över och låg bakom 43 procent av den globala e-handeln medan USA redovisade 25 procent. Så det har hänt väldigt mycket, säger Frédéric Cho.
Hoppat över utvecklingssteg
Kinas framgångar bygger bland annat på att landet hoppat över olika steg i utvecklingen.
– De har skapat världsledande lösningar digitalt då det gäller till exempel betalningslösningar, säger Frédéric Cho och nämner WeChat som är en tjänst utvecklad av ett av Kinas största internetsbolag.
– Bolaget har en app som löser allt från att köpa biobiljetter online, informationsdelning till betalningar och den används av en miljard kineser, berättar Frédéric Cho. Tittar man bara på betalningsvolymerna är Kina i dag elva gånger större än USA. Och återigen: Det här har skett på mindre än tio år.
Sprungit om USA
På många områden har därför Kina sprungit förbi USA och resten av världen. Och det gör att vi hittills bara sett början på Kinas expansion. Redan i dag har många svenska företag kunnat dra nytta av vad som händer i Kina.
– I Kina är det många svenska företag som kommit in och uppmärksammats av handlarna, säger Frédéric Cho. Redan nu går ett växande antal svenska exportörer ut på den kinesiska marknaden vid r-handleplattformar. Det handlar om allt från barnmjölk, barnkläder, kosmetika till konfektion.
– Vi kommer att exportera och importera allt mer från Kina, säger Frédéric Cho. Och för första gången på många år är jag övertygad om att Sverige förra året exporterade mer till Kina än vad vi importerade från Kina. Det här bevisar att Kina kommer in allt mer i vår vardag på alla sätt och vis.