Foto: SVT

Efter SVT:s granskning: Kritiserade Izave lägger ned

Uppdaterad
Publicerad

Det kritiserade rådgivningsföretaget Izave, som sålt fonder som gått dåligt till höga avgifter, lägger ner sin verksamhet. Kunderna flyttas över till ett bolag hos den danska huvudägaren.

I somras granskade SVT Nyheter rådgivningsföretaget Izave som sålde några av Sveriges sämsta fonder till skyhöga avgifter. Flera kunder trädde också fram och berättade att de känt sig lurade av rådgivarna. Nu läggs hela verksamheten ned och kunderna flyttas över till ett annat bolag i den danska börsnoterade finanskoncernen Newcap som äger izave.

Lockade med gratis biobesök

Det är hundratusentals svenskar som blivit kontaktade av Izave som själv kallar sig ett av Sveriges ledande rådgivningsföretag. Genom att locka med gratis biobesök har företaget försökt få nya kunder och enligt bolaget har 15.000 personer nappat och blivit kunder i Izave som har kontor Stockholm, Uppsala, Göteborg och Helsingborg.

Nu har Izaves ägare, den danska börsnoterade finanskoncernen Newcap, gått ut och meddelat att Izave läggs ned och bolagets aktiviteter ska integreras i koncernens övriga verksamhet. Totalt beräknas 30-40 personer bli av med sina anställningar och det gör att förlusterna för Izave i år beräknas bli 40-50 miljoner danska kronor.

Oklart hur kunderna påverkas

Enligt ledningen för det börsnoterade Newcap är nedläggningen av Izave ett led i en strategiplan där koncernens rådgivnings- och försäkringsförmedlingstjänster ska samlas under ett varumärke Hjerta.

Hur nedläggningen av Izave påverkar kunderna är oklart. Enligt pressmeddelandet från Newcap ska kunderna flyttas över till ett bolag som heter Factor Insurance Broker Ab. Men vilka avgifter som kunder får betala står det ingenting om i pressmeddelandet.

När SVT Nyheter granskade Izave visade det sig att bolaget sålde två av sina egna fonder, Gaia Global och Mimer Sverige, som tillhört de som gått sämst i sin kategori enligt rankingsföretaget Morningstar. Bolaget tog också ut skyhöga avgifter. Efter fem år hade bolaget tagit nästan 20 procent av det som en kund sparat i avgifter vilket innebär att det krävs en mycket kraftig och långvarig börsuppgång för att kunden ska gå med vinst.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.