Under torsdagskvällen, svensk tid, presenterade Facebook sin första kvartalsrapport sedan börsnoteringen i våras. Resultatet var en förlust på 157 miljoner dollar, åtta cent per andel. Efter rapporten backade aktien kraftigt.
Facebook och dess grundare Mark Zuckerberg förklarade förlusten, som motsvarar över en miljard svenska kronor, med kostnader som följde med börsnoteringen. Om kostnaderna räknas bort blir resultatet i stället en vinst på 12 cent per aktie.
Trots det var marknadens dom hård. Aktiens värde minskade på efterbörsen och låg efter rapporten på rekordlåga 23,94 dollar – en minskning med 11 procent, enligt Reuters.
Rejäl besvikelse
-Det är en stark reaktion om du talar med vilket bolag som helst. Tappar man tio procent på en rapport är marknaden rejält besviken, säger Claes Hemberg, sparekonom på Avanza bank.
-Det här är ytterligare ett minus i kanten för Zuckerberg.
Antalet användare av det sociala nätverket har ökat och ligger nu på 955 miljoner. Över hälften av dem kopplar upp sig genom mobilen. Det har fått investerare att tveka kring aktien, eftersom det är oklart på vilket sätt fler mobilanvändare ska leda till ökade intäkter.
Måste tjäna pengar
Problemet är typiskt för Facebook, anser Hemberg. Att företaget snart har en miljard användare ser fint ut på pappret. Men Facebook måste göra troligt att antalet medlemmar hör ihop med hur mycket pengar företaget tjänar. Hittills har man inte lyckats göra det.
-Drömmen om de sociala medierna är större än förmågan att tjäna pengar. Att man har över 900 miljoner användare spelar ingen roll om man inte tjänar pengar.
Annonsomsättningen utgör 84 procent av Facebooks totala omsättning. Enligt rapporten ökade annonsomsättningen med 28 procent till 992 miljoner dollar.