Någon streamar musik på sin telefon till vänster. Till höger Per Sundin, vd på Pophouse Entertaiment.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Per Sundin, vd på Pophouse Entertaiment, tror att musikindustrin kommer fortsätta växa – hör honom berätta mer i klippet. Foto: Linus Sundahl-Djerf/SvD/TT/Tim Aro/TT

Musikbranschen slår nya rekord: ”Kommer att fortsätta växa”

Uppdaterad
Publicerad

Musikindustrin var nästan uträknad. Nu är branschens intäkter större än vad de var under den gyllene CD-eran.

– De kommer att fortsätta öka de närmaste åren och bli större på världsbasis, säger Per Sundin, vd för Pophouse Entertainment, till Ekonomibyrån.

På 90-talet blev CD-skivan en vinstmaskin för musikindustrin. 1999 drog branschen in 22 miljarder dollar, enligt branschorganisationen Ifpi.

Men när nedladdning slog igenom började vinsterna dala. 2013 slog intäkterna i botten och landade på 13,1 miljarder dollar.

Ekonomibyrån

Kritik från artisterna

Nu har streamingtjänsterna vänt utvecklingen och de senaste åren har musikindustrin börjat sätta nya rekord. 2022 hamnade de totala intäkterna på 26,2 miljarder dollar och streamingtjänsterna står i dag för 67 procent av musikindustrins intäkter.

Samtidigt vittnar många artister om att ersättningen från streamingjättarna är alltför låg. I en undersökning från IAO, International Artist Organisation, svarar nära 90 procent av de tillfrågade artisterna i Europa att de får för lite betalt.

Kan fortsätta växa

Enligt Per Sundin, vd på Pophouse Entertainment och tidigare vd på Universal Music, är de senaste årens intäktslyft bara början. Globalt finns fortfarande en enorm mängd människor som inte betalar för streamad musik, menar han:

– Bara 11 procent av alla som har telefon har en musiktjänst, i Sverige är den siffran 60 procent. Jag ser stor potential i Latinamerika, Asien och Östeuropa, säger Per Sundin till Ekonomibyrån.

Se Ekonomibyråns senaste avsnitt ”Rik på musik” på SVT Play.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Ekonomibyrån

Mer i ämnet