Northvolt ansöker om ”Chapter 11 reorganization” i USA, vilket ska frigöra ungefär 2,7 miljarder kronor.
– Chapter eleven är det bästa eller kanske minst dåliga alternativet för Northvolt just nu om det gäller att undvika konkurs och ha någon slags förutsättningar att klara framtiden, säger SVT:s ekonomireporter Johan Winberg.
Scania bekräftar för SVT att de gått in med 1,1 miljarder kronor i lån till Northvolt.
Scanias presschef Erik Bratthall bekräftar att detta inte är förskottsbetalning på kommande leveranser utan ett lån med säkerhet.
– Vi gör detta för att säkra produktionen i Skellefteå, säger han.
”Lite fundersamma”
IF Metalls huvudskyddsombud i Skellefteå vid Northvolt, Mikael Stenmark, ger spontan reaktion på beskedet:
– Jag är glad att höra att man tror att man säkrar lönerna och den biten. Men vi är fortfarande lite fundersamma över de längre effekterna.
– Vi fortsätter ju arbetsmiljöarbetet som vanligt, vi kommer att jobba med en långsiktighet i sammanhanget. Vi måste ju få det systematiska arbetsmiljöarbetet att rulla, säger Mikael Stenmark, IF Metall, till SVT.
Harald Mix, medgrundare och investerare i Northvolt, stödjer beslutet.
– Ett nödvändigt steg för att stärka Northvolts kapitalstruktur, samtidigt som det möjliggör för bolaget att fortsätta sin verksamhet, säger han i en kommentar.
Beskedet att Northvolt ansöker om rekonstruktion i USA innebär att verksamheten i Skellefteå är tryggad i vart fall under första kvartalet 2025, uppger kommunikationschef Matti Kataja för SVT.