Swedish Match är i dag en av världens tyngsta aktörer när det gäller tobaksfritt snus – det som ofta kallas vitt snus eller nikotinportioner. En produkt som till skillnad mot det traditionella svenska bruna snuset lyckats leta sig ut i världen. Den kommersiella potentialen är alltså stor, även om konkurrensen kring nikotinportionerna hårdnat de senaste åren. Foto: Janerik Henriksson/TT

Klart: Philip Morris köper Swedish Match

Uppdaterad
Publicerad

Nu är det klart att amerikanska bolaget Philip Morris köper svenska snusproducenten Swedish Match. Tobaksjätten Philip Morris tar därmed 82,6 procent av aktierna i Swedish Match.

Det var i maj i år som tobaksjätten Philip Morris, med 71 000 anställda och varumärken som Marlboro och Chesterfield, offentliggjorde att man avsåg att köpa upp Swedish Match.

Budet låg då på 105 kronor per aktie eller sammanlagt 161 miljarder kronor. Ett bud som dock höjdes ytterligare den 20 oktober, då amerikanerna ökade budet till 116 kronor per aktie. Vilket innebär en total värdering på 176,4 miljarder kronor.

”För lågt”

Både EU-kommissionen och Svenska Finansinspektionen har också gett grönt ljus till affären. Men budet gillades inte av alla. Trots höjningar har storägare och hedgefondförvaltarna hotat med att stoppa mångmiljardaffären eftersom man fortfarande anser att budet är för lågt.

Bland annat har hedgefonden Elliot Investment nyligen ökat sitt ägande i Swedish Match till över 10 procent av aktierna och sen tidigare har en annan hedgefondsförvaltare förvärvat över fem procent av bolagets aktier, något som kan innebära ett problem.

Philip Morris hade villkorat affären med att minst 90 procent av Swedish Matchs ägare säger ja men under måndagen blev det klart att man ändå går vidare med affären och  förvärvar 82,6 procent av aktierna.

Företaget förlänger samtidigt acceptfristen på budet till den 25 november och justerar samtidigt ned vederlaget för kommande accepter på grund av en planerad utdelning på 0,93 kronor per aktie, med avstämningsdag den 14 november, skriver TT.

”Ska stanna i Sverige”

Jacek Olczak har tidigare sagt att han inte avser att flytta verksamhet från Sverige till något annat land.

– Swedish Match har en strålande framtid men det kräver bland annat investeringar. Företaget kommer stanna kvar i Sverige, vi kommer att behålla det unika namnet och företagets historia.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.