I ett uttalande från VW på tisdagskvällen säger sig koncernen efter egna undersökningar ha hittat ”inkonsekvenser” för utsläppsvärdet av koldioxid på cirka 800.000 bilar. Enligt en första bedömning kan de nya fynden komma att kosta VW uppskattningsvis två miljarder euro (cirka 18,8 miljarder kronor), står det.
Redan har VW erkänt fusk med utsläppsvärdena för kväveoxid på cirka elva miljoner bilar världen över. Men de nya fynden tycks vara ännu en utveckling av skandalen eftersom det nu handlar om koldioxid.
Aktien backade
Avslöjandet kommer dagen efter att den amerikanska miljöskyddsbyrån (EPA) släppt uppgifter om att Volkswagen avgasfuskat även på större motorer än vad som tidigare varit känt. Trots att VW nekar till detta hade VW-aktien sjunkit med 1,5 procent när Frankfurtbörsen stängde på tisdagen, efter att tidigare under dagen varit ned 5 procent.
Skandalen gjorde att Martin Winterkorn avgick som vd för VW. Samtidigt ifrågasätts nu nye vd:n Matthias Müller. Bland de bilar som enligt EPA nu dras in finns Porsche, bilmärket VW hämtade Müller från. Från analytikerhåll kommer därför kritik mot om Müller verkligen är rätt person att ta över det skandaldrabbade företaget:
– Även Matthias Müller som före detta chef för Porsche ska fråga sig om han har något ansvar, säger Jürgen Pieper vid den Frankfurtbaserade investmentbanken Bankhaus Metzler.
VW-försäljning sladdar
Ny statistik om den mycket starka bilförsäljningen i USA visar också att de fyra stora i landet – GM, Toyota, Fiat Chrysler och Ford – gjorde mycket bra ifrån sig i oktober, jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen ökade med tvåsiffriga procenttal för alla fyra.
Men VW tycks däremot få betala dyrt för avgasskandalen. Koncernen ökade sin försäljning med synnerligen magra 0,2 procent, till 30.387 bilar i oktober. Det enda som räddade från svarta siffror var en överraskande stor försäljningsökning för VW-ägda Audi med 16,8 procent, till 17.700 sålda bilar under månaden.
Dieselskandalen i VW
Skandalen uppdagades av USA:s miljömyndighet (EPA) när man upptäckte att Volkswagen lurat utsläppstester genom att manipulera mjukvaran i ett flera bilmodeller så att de skulle uppvisa bättre resultat i utsläppstester.
Dieselbilarna ska ha ”känt av” när de utsatts för tester och då slagit på utsläppsminskande funktioner för att klara sig under gränsvärdena för tillåtna utsläpp. Under normal körning ska utsläppskontrollen automatiskt ha stängts av.
Utsläppen ska ha varit 40 gånger mer än vad som tillåts.
Från början var det oklart om även europeiska bilar har omfattats. Nu har VW erkänt att så är fallet. Det har även visat sig att också lätta lastbilar ska ha utrustats med den manipulerade programvaran.