Det var 2014 efter att Ryssland annekterat Krim, som regeringen Reinfeldt beställde 60 stridsflygplan av den senaste modellen. Det motiverades då bland annat med ett ökat hot från Ryssland.
Nu har Jas 39 Gripen E, som den senaste modellen kallas, nått leveransfas och i Brasilien hoppas man ha de första planen operativa senare i år.
Den senaste modellen av Gripen är större och har flera ”balkar”, vilket innebär att planet kan bära fler vapen och verktyg än tidigare versioner. Det ska även gå att flyga både snabbare och längre.
– Men den riktigt stora revolutionen i det här flygplanet är vad som händer inuti, i datorerna, säger Johan Segertoft, affärsenhetschef för Gripen design på Saab i Linköping.
Kan uppdateras snabbt
Han förklarar att den största fördelen är att det snabbt går att uppdatera både mjukvara och hårdvara vilket leder till snabba förändringar och förbättringar.
Men trots att både piloter och ingenjörer på Saab menar att Gripen är ett fantastiskt stridsflygplan så har Saab än så länge bara lyckats sälja den senaste modellen av Gripen till två länder: Sverige och Brasilien.
– Det är inte dåligt. Det är två väldigt viktiga länder för oss, och de kommer säkert köpa fler flygplan av oss, säger Saabs vd Micael Johansson, och fortsätter:
– Sen har vi ju länder där vi flyger Gripen C och D, dagens version, till exempel Ungern, Tjeckien och Thailand, och de har ju också möjlighet att gå över till de här systemen.
Bland annat har Finland och Kanada nyligen valt att köpa amerikanska stridsflygplan istället för svenska Gripen.
Kraftig börsuppgång
Den svenska försvarsindustrin har tjänat på det försämrade säkerhetsläget och Saabs aktiekurs, som sköt i höjden efter att Ryssland invaderade Ukraina, har stigit över 70 procent i år.
– Intresset för vad vi gör ökar mycket just nu. Sedan är det ju en tragedi det som sker i Ukraina och vi står ju naturligtvis inte för att det ska vara konflikter i världen utan det är ju bara väldigt väldigt otäckt, säger Saabs vd Micael Johansson.
Och han tror inte att Gripen blir det sista svenska stridsflygplanet.
– Vi tittar redan nu på nya koncept och hur förarlösa plattformar kan samverka med bemannade plattformar.
Saab och stridsflygplan
Saab är med omkring 18 000 anställda Sveriges största försvarsföretag. De största ägarna är Investor och Wallenberg foundations.
Jas 39 Gripen är en av företagets viktigaste produkter och den senaste modellen har sålts till Sverige (60 plan) och Brasilien (36 plan varav 8 tvåsitsiga). Förhoppningen är att de första stridsflygplanen av den senaste modellen ska vara operativa i senare i år i Brasilien och 1 januari 2025 i Sverige.
Den första versionen av Jas 39 Gripen kallades modell A/B (för ensitsiga respektive tvåsitsiga flygplan), de uppgraderades sedan till C/D och den senaste modellen kallas E/F.