MilDef är ett svenskt företag med huvudkontor i Helsingborg. Företaget säljer digital utrustning som ska klara tuffa förhållanden, till exempel stötar, extrem värme och kyla. En klar majoritet av deras kunder är militära kunder.
En ”dold valuta”
Bolagets vd menar att det i ett Natomedlemskap finns en slags ”dold valuta” som handlar om säkerhetspolitiska garantier, som man kan åtnjuta om man är med.
– Sverige som ensamt och alliansfritt har ganska lite av den säkerhetspolitiska valutan, men som medlem i Nato får man ganska mycket och det påverkar företag, säger han.
Vilka skulle ni kunna sälja till som ni inte säljer till i dag?
– Jag tror inte det rör sig om nya länder, utan om nya affärsmöjligheter och djupare samarbeten och att man ser på Sverige som en ännu starkare leverantör av teknologi. Vi kommer få en ytterligare spets när det gäller att ta oss ut i världen.
Positivt på lång sikt
Även på BAE Hägglunds i Örnsköldsvik, som tillverkar stridsfordon och bandvagnar, tror man att ett Natomedlemskap skulle vara bra för affärerna. Åtminstone på lång sikt.
– Kortsiktigt tror jag inte det blir någon större påverkan, men långsiktigt har vi nog en fördel då utrustningen skulle klassificeras som Natoutrustning, säger vd Tommy Gustafsson-Rask, och fortsätter:
– Inom Nato har man vissa standarder för utrustning som gör att man kan samarbeta och jobba tillsammans. Många av dessa standarder jobbar vi efter redan i dag, men är man fullvärdig Natomedlem får man tillgång till lite mer.
Han berättar att flera länder investerat i sina försvar sedan 2014 på Krim annekterades av Ryssland, vilket gynnat bolaget de senaste åren.
Rent ekonomiskt, är krig bra för ett företag som Hägglunds?
– Den sekundära effekten är att länder vill skydda sig och investerar i försvarsmatriel. Så, ja.