– Generellt skulle svenska företag påverkas positivt om Sverige går med i Nato och framför allt försvarbolagen. Då kommer man in i värmen lite grann när det gäller utveckling av vissa vapensystem, säger Björn Enarson, analyschef på Danske Bank.
Inom försvarsindustrin hoppas många att ett Natomedlemskap kan öppna upp fler nya samarbeten och fler affärer. Men även andra delar av näringslivet kan komma att gynnas om Sverige går med i försvarsalliansen, det menar flera experter som SVT talat med.
– Av de börslistade är Saab det stora bolaget som påverkas. Men sedan finns en mängd mindre bolag, till exempel techbolag och bolag som håller på med kommunikationslösningar, som skulle kunna påverkas positivt, säger Björn Enarson, analyschef på Danske Bank.
Tunga näringslivsprofiler för Nato
Organisationen Svenskt Näringsliv tar varken ställning för eller emot Nato, men en enkät visar att en majoritet av deras medlemsföretag ställer sig positiva till ett Natomedlemskap. Och under de senaste veckorna har flera tunga näringslivsprofiler som Carl Bennet, Michael Treschow, Carl-Henrik Svanberg och Hans Stråberg förespråkat att Sverige går med i Nato.
– Det allra viktigaste är att försvarsutgifterna ökar, och det kommer de göra oavsett om vi går med eller inte. Det kommer vara en stark marknad under flera år. Men sedan kan man inte utesluta att det finns en ökad vilja bland Natoländer att hellre lägga en order i ett annat Natoland än i ett icke-Natoland.
Nato-konkurrens
Försvarsbolaget Saab säljer ju mycket till det svenska försvaret. Finns det någon risk att de blir utkonkurrerade av andra om vi går med i Nato?
– Jag tror inte det. Saab är väldigt beroende av Sverige och Sverige är väldigt beroende av Saab, så det är nog ett väldigt bra samarbete. Försvarsmakten är kanske glada att de har en stor inhemsk försvarsindustri, för då kan de säkra upp leveranser. Men absolut, det är ju konkurrens om produkterna.
Ser du några nackdelar för försvarsindustrin om Sverige går med i Nato?
– Egentligen inte. Men på marginalen kan det finnas någon kund som helst köper av ett neutralt land. Det har det funnits historiskt.