Black Friday är traditionellt sett startskottet för julhandeln. Och i år väntas nya rekord slås när svenskarna ska klicka hem paketen på nätet.
Enligt Postnords senaste kvartalsanalys beräknas årets nätjulhandel omsätta 10,6 miljarder kronor, vilket motsvarar en ökning på 26 procent jämfört med förra året.
– Julklappshandeln på nätet kommer slå nya rekord, det kan vi med stor säkerhet säga. Förflyttningen till nätet, från den fysiska julklappshandeln, är enorm. Det är samma effekt som vi generellt har sett i detaljhandeln under 2020, på grund av pandemin, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord.
Tar in extra personal
För att klara av årets leveranser har Postnord utökad bemanningen med över 3000 extraanställda. Även ombuden har blivit fler liksom leveranstidsfönstrena och utlämningsställenas öppettider har utökats.
Det görs dels för att möta det ökade trycket men också för att hantera effekterna av pandemin, enligt Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik på Postnord Sverige.
Enligt honom finns det ingenting som tyder på att julleveranserna, som börjar i och med Black Friday-rean, inte kommer att hinnas med.
– Jag känner mig inte så orolig för det. Vi har gått igenom Black Friday många år och vi lär oss varje gång. Med största sannolikhet kan vissa leveranser dra ut några dagar extra på tiden men det beror på hela ledet, från det att varan packas till att den levereras. Men vi har god kontroll över våra nätverk, säger han.
Undvik hämta paket i rusning
Enligt Peter Hesslin vidtas även extra åtgärder vid utlämningsställena för att förhindra smittspridning.
– Det är samma restriktioner som gäller i resten av samhället, och det är vi väldigt noga med att påpeka. Sedan har ombuden i sin tur väldigt stor koll på vad som gäller. Men kan man undvika att hämta paket i rusningstid efter jobbet bör man göra det. Sedan gäller det att förbereda sig så att hanteringen blir så snabb som möjligt, säger han.