Enligt Financial Times är EU-kommissionens dom på väg, den väntas någon gång under 2016 och enligt tidningen kan beslutet offentliggöras redan om några veckor. Från EU-kommissionen är det locket på. De meddelar kort att utredningen pågår men förvarnar att ett beslut kan komma plötsligt.
Det hela handlar om att några av Europas största lastbilstillverkare anklagas för ett otillåtet samarbete som ska ha pressat upp priserna och försenat introduktionen av ny miljövänlig teknologi. Volvo, Scania, DAF, Daimler, Iveco, Renault Trucks och MAN anklagas för att ha drivit en kartell. Kommissionen menar att 600.000 europeiska åkerier kan ha drabbats av den misstänkta kartellen. Utredningen startade redan 2011 med en rad gryningsräder mot europeiska lastbilstillverkare. Den misstänkta kartellen hade sin topp för drygt tio år sedan, men ska ha existerat även därefter, enligt EU-kommissionen.
40 miljarder i böter
Det totala bötesbeloppet väntas enligt tysk media landa på omkring 40 miljarder kronor vilket skulle göra det till det i särklass högsta bötesbeloppet för kartellbildning hittills i EU:s historia. Volkswagen-ägda MAN kan undkomma böter genom så kallad eftergift, ett system som gör att det företag som skvallrar om en kartell slipper straff. Men för de andra inblandade väntas den kommande domen slå hårt. Bara Volvo har till exempel reserverat 3,7 miljarder kronor för framtida böter. Även de andra bolagen har stoppat undan pengar för kommande storböter. Alla utom ett: Scania, som inte har lagt undan några pengar alls.
Scanias dåvarande VD Leif Östling, sade förra året att han hade många invändningar mot EU-kommissionens rapport och att Scania inte ska ha varit involverat i något prissamarbete. Samme Östling har nyligen, efter många år på Scania, tagit klivet över till ordförandeposten på Svenskt Näringsliv. Maximalt kan det utdömas böter på 10 procent av omsättningen, i Scanias fall skulle det bli omkring 9 miljarder kronor.
Skadeståndsprocesser
Slutsumman för bolagen kan dock bli ännu högre än bötesbeloppet. Det finns nämligen en risk att lastbilstillverkarna även kan åka på rejäla skadeståndsbelopp. En amerikansk trend som nu spritt sig till Europa är nämligen att bolag får skadeståndskrav från sina kunder i kölvattnet av kartellböter. Något som tidigare drabbat flygbolag. Ett aktuellt exempel från en annan bransch är Telia som nyligen dömts att betala stora summor till Tele2 och Yarps efter att ha missbrukat sin dominerande ställning på bredbandsmarknaden. För Telia blir skadestånden till kunderna betydligt högre än de böter som utdömts.
I december implementeras EU:s skadeståndsdirektiv och samtidigt expanderar flera byråer som specialiserat sig på skadestånd. Fler skadeståndsproecesser är alltså att vänta.