Så påverkar de höga priserna hur vi handlar mat

Uppdaterad
Publicerad

Höga matpriser och en vikande konjunktur har fått svenskarna att handla annorlunda. Nu letar allt fler kampanjvaror och billigare produkter.

Det senaste året har ”livsmedel och alkoholhaltiga drycker” ökat 13,5 procent i pris, enligt SCB (juli i år jämfört med juli förra året). Och experterna tror att priserna kommer fortsätta att stiga.

Nu märks det i butikerna att Sverige går mot lågkonjunktur samtidigt som matpriserna rusar.

Utpräglade lågprisbutiker som Lidl märker att kunderna strömmar till och de handlare som SVT har talat med vittnar om ett allt större sug efter kampanjvaror och lågprisprodukter.

På Willys har man bland annat märkt att snabbnudlar och frysta småpizzor har ökat mycket i försäljning. Även billigare märken av pasta och konserver som till exempel ravioli på burk har blivit mer populärt.

Se Thobias Johansson, butikschef på Willys i Sickla, ge flera exempel på hur kundernas köpbeteende har ändrats, i videon ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.