Ansökan om konkursskydd i USA under Chapter 11, amerikanska konkurslagens elfte kapitel, är ett sätt att föra flygbolaget framåt menar SAS styrelseordförande Carsten Dilling.
– SAS behöver adressera sin utmanande finansiella position och göra omfattande kostnadsreduktioner för att bli konkurrerande, säger han under en presskonferensen på tisdagen, säger han.
Andra flygbolag har gjort samma sak
Enligt bolaget är Chapter 11-förfarandet ”ett väletablerat och flexibelt juridiskt ramverk för att rekonstruera bolag och har använts av ett flertal stora internationella flygbolag för rekonstruktion”.
Nu ska SAS sträva efter att komma överens med viktiga potentiella aktieägare och långivare för att kunna rekonstruera bolagets skulder och dessutom ta in nytt kapital.
”Flygschema, bokningar och kundtjänst påverkas inte”
Kundernas resor påverkas inte av ansökan om konkursskyddet, menar SAS vd Anko van der Werff. Resor och tjänster väntas fortgå som vanligt. Däremot kommer strejken att fortsätta påverka avgångarna, men orelaterat till ansökan.
Vd:n: ”en strejk är det sista vi behöver just nu”
De senaste åren har varit ”de mest utmanande i historien för flygindustrin”, styrelseordförande Dilling.
Enligt vd:n Anko van der Werff försvårar gårdagens besked om pilotstrejk arbetet med att styra upp SAS ekonomi avsevärt.
– En strejk är det sista vi behöver just nu. Därför uppmanar vi SAS-piloterna att avsluta strejken och engagera sig konstruktivt som en del av processen, säger han.