-Det är alltid ett risktagande. Är man i shipping så är man i shipping, och det är tufft.
Det är så Ulf Ryder, mångårig vd för tankerrederiet Stena Bulk, sammanfattarna risknivån i rederibranschen.
Sjöfarten går igenom sin värsta kris sedan 80-talet. Den krisen slutade med den då största konkursen sedan Kreuger-kraschen: Salenkonkursen.
Nu har flera jätterederier, bland annat USA:s näst största oljetankerrederi General Maritime och danska Torm, fått betalningssvårigheter – och UIf Ryder tror att det blir många fler konkurser.
-Det blev en hallelujastämning under guldåren 2003 till 2008. Det blev för många rederier som tryckte på knappen och beställde båtar och nu har vi ett enormt överutbud på både containerfartyg och en del typer av tankfartyg, säger Ulf Ryder.
Rederierna lånade ofta till 80 procent när det köpte fartyg. Nu har värdena på fartygen halverats i många fall. Följden har blivit konkurser och kreditförluster. Och bland de banker som lånat ut mest pengar i världen till sjöfart finns Nordea.
Kreditförlusterna har ökat med 628 procent till långt över en miljard kronor senaste halvåret.
Utlåningen till rederibranschen har varit en stor fråga för aktianalytiker och press när banken presenterat de senaste delårsrapporterna. Ändå lär knappast hela banken gå överstyr: rederibranschen svarar för bara fyra procent av utlåningen.
Men nu vill Nordea få sina småsparare att låna ut pengar till just rederibranschen, till Göteborgsrederiet Stena.
Populära räntebevis
Hos Nordea är Stena ett av sex bolag spararna kan placera pengar i genom så kallade räntebevis.
Det är också det mest populära. Förklaringen: det är där räntan är högst, 7,58 procent.
Den som sparar i räntebevis tar själv hela risken. Om företaget man har lånat ut pengar till går i konkurs eller inte kan betala skulderna kan man förlora hela det insatta beloppet.
Stena hör inte till de mest krisdrabbade rederierna, tvärtom. Själva rederiverksamheten går visserligen back med flera hundra miljoner, men i koncernen finns annan verksamhet, bland annat metallåtervinning, som väger upp. Solditeten är fortfarande god.
”Vi har mer idéer än pengar”
Men samtidigt har Stena precis som alla andra investerat vilt. För tio år sedan hade bolaget fartyg och andra tillgångar för 30 miljarder kronor. Nu är koncernen uppe i det tredubbla: nästan 100 miljarder kronor, Bolaget har köpt tankfartyg och färjelinjer, investerat i hamnar och till och med köpt en hel svensk hamn.
Och alldeles nyligen fick Stena sin största investering någonsin levererad: ett isgående oljeborrningsfartyg för tio miljarder kronor.
-Vi brukar säga att vi har mer idéer än pengar ibland, säger Ulf Ryder.
Är inte det lite farligt?
-Vi har styrelser som håller ordning på oss.
Men kreditgivarna tycker ändå att risken är mycket större när de lånar ut pengar till Stena än till exempel till Volvo. Det är det som gör att Stena måste betala hela tre procentenheter högre ränta än Volvo till långivarna – även till småspararna som köper räntebevis.
Och även om kreditbetyget enligt Stena är i toppklass med sjöfartsmått mätt, så är det ändå sämre än den tidigare krishärden Lettlands kreditbetyg. Stena får BB+ av kreditvärderingsinstitutet Standard & Poor´s. Det betyder att Stena klassas som högriskplacering, med så hög risk att många pensionsstiftelser och andra institutioner är förbjudna att investera alls i bolaget
De bolag som man kan välja på när man lånar ut sina pengar genom Nordeas räntebevis är Volvo, Ericsson, Nokia, Carlsberg, Stora Enso och Stena.
”Det upplevs som tryggt”
Avanza marknadsför Nordeas räntebevis.
Avanzas sparekonom Claes Hemberg ser alla sex bolag som tillräckligt stabila att låna ut till för småspararna, även Stena.
-Stena är ett stort välkänt bolag som levererar färjor och trafik, och jag tror att det upplevs som tryggt, säger han.
Även Swedbank har nu räntebevis för småsparare i 10.000 kronorsposter. Men när det gäller småsparare vill varken Handelsbanken eller SEB marknadsföra och sälja sparprodukter som baseras på att låna ut till ett enda företag. Båda bankerna kräver att kunderna har minst 50.000 eller 100.000 att placera.
Inte säkert för småspararna
Bankanalytikern Mats Andersson, som är van att bedöma storbankernas kreditgivning, tycker inte småsparare ska låna ut direkt till bolag i rederibranschen. Själv har han sparpengarna på bankkonto.
-En bank som Nordea har ju hundratals människor, databaser osv för att kunna bedöma riskerna, det är bättre att de lånar ut pengarna, säger han.
Och Stena Bulks vd Ulf Ryder verkar inte alltför angelägen att finansiera affärerna med lån från småsparare.
-Vi har inget behov av att låna från småsparare, så den bedömningen får var och en göra om det finns sådana papper eller obligationer att köpa.
Är det bankerna som har behov av att tjäna pengar på de här obligationerna?
-Det är möjligt.