Det är 5,7 miljarder mer än förra året och 32,4 miljarder mer än för tio år sen. I hela Norden e-handlas det för runt hundra miljoner kronor.
Tillväxten för e-handeln i Sverige är den högsta ett enskilt år sen 2007.
Fler mobilshoppar
Hemelektronik är fortsatt den populäraste varan att köpa på nätet framför kläder och skor, böcker och media.
Största uppsvinget totalt sett står dock sport- och fritidsartiklar för. Sektorn ökade med 31 procent andra kvartalet i år jämfört med samma period i fjol.
Allt fler konsumenter näthandlar även med sin smartphone – det senaste året har 17 procent mobilshoppat visar, e-barometern. Samtidigt är det långt ifrån alla företag som mobilanpassat sin sajt, bara tre av tio företag.
– E-handelns framfart har ökat kraven på företagen att integrera sina mobila och fysiska handelsplatser. Som handlare måste man inse att det är konsumenterna som styr när, hur och var de vill handla, säger Arne Andersson e-handelsexpert på Postnord.
Nordbor vill ha snabb leverans
Köp av varor över nätet i Norden ökade med 15 procent 2012 enligt rapporten ”E-handel i Norden”. Totalt e-handlade 14 miljoner nordenbor förra året.
I Danmark och Norge handlar konsumenterna mest på nätet i förhållande till befolkning, och norrmän lägger i snitt ut mest pengar på nätköp. I samtliga nordiska länder kräver konsumenterna allt snabbare leverans – varannan dansk kräver leverans inom tre dagar.
Nordenborna nätshoppar även gärna från företag i andra länder, och Storbritannien är populärast att handla ifrån.
E-barometern
- E-handeln definieras i e-barometern som försäljning av varor som levereras hem, till uthämningsplats eller hämtas i butik av konsument.
- E-barometern publiceras varje kvartal av Postnord i samarbete med Svensk distanshandel och HUI research.