Dubbeldebiteringen har inträffat i slutet av juni. Förutom Swedbanks egna kunder har även kunder hos bland annat Handelsbanken, SEB och Danske Bank drabbats, skriver Aftonbladet.
Misstaget gäller transaktioner gjorda med olika former av Mastercard-kort och rör kunder i flera olika banker, skriver TT.
Swedbank bekräftar att felet ligger hos dem.
– Det var helt enkelt en avräkningsfil för transaktioner som gick dubbelt i fredags. Enkelt uttryckt innebär det att ett stort antal kunder hos ett flertal banker blev dubbeldebiterade på deras kreditkort, säger Gabriel Francke Rodau, tf komunikationschef, till Aftonbladet.
Många drabbade
Swedbank uppger till Expressen att transanktionerna inträffade i fredags, den 1 juli. Men kunder skriver på Handelsbankens hemsida att beloppen dragits redan den 29 juni. Andra menar att de dubbeldebiterats den 2 och 3 juli.
– Jag har ingen uppfattning om hur många som har drabbats men det är ganska många transaktioner. Det kan handla om de flesta bankers kunder, säger Claes Warrén, presskontakt på Swedbank, till Expressen.
Felet åtgärdat
Problemet upptäcktes natten mot tisdagen. En rättningsfil har skickats för att justera beloppen. Felet ska nu vara åtgärdat och de drabbade ska ha fått tillbaka sina pengar.
– Kundernas konton är korrigerade. Man behöver inte själv göra någonting, säger Claes Warrén till TT.
I värsta fall kan felet kosta kunderna pengar. Både Handelsbanken och Danske Bank drar hundra kronor av personer som övertrasserar sina konton, skriver Expressen.