Under två år i rad nämndes en orolig omvärld i motiveringen för årets julklapp. I år däremot vill researchföretaget HUI fokusera på skönhetsbranschens tillväxt under lågkonjunkturen.
Motiveringen bakom unisexdoften som årets julklapp lyder:
”Skönhetsbranschen har till skillnad från de flesta andra branscher vuxit under lågkonjunkturen. Det kan förklaras med begreppet ”the lipstick effect” som innebär att när större inköp fått stryka på foten, väljer konsumenterna fortfarande att unna sig små glädjeämnen i vardagen”.
Vidare skriver den att fokuset på individen blivit starkare i takt med att gränserna för genusstereotypa uttryck inom mode och kosmetik suddas ut vilket gör unisexdoften till årets julklapp.
”Vi ser hur mode- och kosmetikbranschen rör sig bort från det typiskt manliga och kvinnliga till mer genusneutrala dofter med fokus på att förstärka det individuella uttrycket”, skriver Emma Hernell VD i pressmeddelandet.
Kriterierna för årets julklapp
Det är researchföretaget HUI, som ägs av branschorganisationen Svensk handel, som för 37:e året i rad utser årets julklapp.
Klappen måste uppfylla tre kriterier: Den ska representera den tid vi lever i, vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse, samt svara för ett stort försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter.
årets julklapp senaste 20 åren
2023: Sällskapsspelet
2022: Hemstickade plagget
2021: Evenemangsbiljetten
2020: Stormköket
2019: Mobillådan
2018: Det återvunna plagget
2017: Elcykeln
2016: VR-glasögonen
2015: Robotdammsugaren
2014: Aktivitetsarmbandet
2013: Råsaftcentrifugen
2012: Hörlurarna
2011: Den färdigpackade matkassen
2010: Surfplattan
2009: Spikmattan
2008: Upplevelsen
2007: GPS-mottagaren
2006: Ljudboken
2005: Ett pokerset
2004: Den platta TV:n